Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Beweegtips voor op het werk

Artikel

Nederlanders zitten gemiddeld 7,4 uur op een dag. Dat komt vooral door lang achter je bureau zitten op het werk. Van al dat gezit wordt uiteindelijk niemand beter. Sterker nog, het is niet alleen passief, maar ook slecht voor je gezondheid en kan op de lange termijn chronische ziektes veroorzaken zoals diabetes en hart- en vaataandoeningen. In beweging komen op het werk is daarentegen leuk, gezond, veel makkelijker dan je denkt, en vooral een kwestie van doen! Er zijn hele simpele manieren waarop je jouw hoeveelheid beweging op een dag aanzienlijk kunt vergroten en het aantal zituren kunt verminderen.

Beweegtips voor op het werk

  • Loop naar collega’s in plaats van een mail te sturen. Contact met collega’s blijkt daarnaast ook nog eens gelukkiger te maken.
  • Gebruik een kleine beker of klein glas zodat je vaker wat te drinken gaat halen.
  • Haal altijd zelf drinken en laat dit niet door collega’s doen.
  • De lunchpauze is een prima gelegenheid om, samen met collega’s, even de benen te strekken.
  • Neem de trap in plaats van de lift of roltrap.
  • Ga op een andere verdieping naar het toilet.
  • Sta op en loop weg als je gaat bellen. Dit is bovendien voor je collega’s ook aangenamer, zo hoeven ze niet alle gesprekken te horen.
  • Schaf een bewegingsmeter aan en meet de gehele dag je activiteit en hoeveel calorieën je verbrandt. Ga uitdagingen aan met collega’s, dat werkt extra motiverend.
  • Google eens op ‘workouts achter bureau’ en je vindt handige oefeningen die je onopvallend kunt doen.
  • Fiets of loop naar je werk. Is de afstand iets te groot? Denk dan eens aan een elektrische fiets of stap een station eerder uit de bus en loop de rest.

 

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.