Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Aanpak van overgewicht: het succesverhaal van stoere Sanna

Praktijkvoorbeelden

Eerder schreven we over de samenwerking tussen kinderfysiotherapeute Roeleke en kinderdiëtiste Daniëlle. Zij proberen in Leeuwarden kinderen met overgewicht weer op een gezond gewicht te krijgen én weer aan het sporten te krijgen. Want dat blijkt nogal eens een vicieuze cirkel te zijn.

Een te zwaar kind sport niet graag en kan het vaak ook niet zo goed, waardoor het juist steeds minder in plaats van meer gaat bewegen. Maar niet Sanna (10), die weer op een voor meisjes heel mooi BMI van 18,8 zit en lid is geworden van een survivalvereniging.

Suikerklontjes

Roeleke vertelt trots over Sanna: ‘Sanna liep al een tijdje bij mij in de praktijk voor haar fijne motoriek, omdat ze wat moeite had met schrijven. Al snel bleek dat ze niet zo lekker in haar vel zat. Ze sportte ook niet, bewoog eigenlijk te weinig en ging steeds meer eten. Er zat niet genoeg regelmaat in haar voeding. Ik besloot haar naar Daniëlle toe te sturen voor advies over eten.’

Daniëlle werkt met de Lekker pûh!!! methode en dit sloeg aan. Sanna schrijft hier zelf het volgende over: ‘Toen ik hoorde dat ik naar de diëtiste moest dacht ik eerst dat het helemaal niet leuk zou zijn. Maar toen ik bij Danielle kwam, was het echt super leuk. Ze leert kinderen op een spelende manier in te zien dat je moet oppassen met wat je eet. Ze maakte van mij bijvoorbeeld een Klontjes kundige. Ik leerde dat er wel vijftien suikerklontjes in een flesje AA drink zitten!’

Roeleke: ‘Sanna bleek vervolgens ook heel serieus aan de slag te gaan met bewegen. Iedere week gaf ik haar andere opdrachtjes om thuis te doen, bijvoorbeeld elke dag lekker touwtjespringen. Sanna ging er helemaal voor en haar basisconditie vloog omhoog.’

Zweten

‘Bij mij in de praktijk ging ze met een groepje van maximaal vijf kinderen aan de slag. Ik start altijd met een cardio-oefening van tien minuten als warming-up. Vervolgens laat ik ze tien minuten echt flink zweten op bijvoorbeeld de hometrainer. Van tevoren hebben we allerlei metingen verricht dus ik weet precies wanneer ze op hun maximale hartslag zitten. Daarna beginnen we aan de fitnessoefeningen voor de armen, benen en buikspieren. We sluiten af met tien minuten op de loopband, crosstrainer of fiets. En dat werkt!’

Sanna: ‘Toen ik hoorde dat ik ook naar een sport groepje moest van lekker puh voor te dikke kinderen had ik hier helemaal geen zin in. Maar het bleek dat het sport groepje door Roeleke en Aagje werd gehouden. En dat ik met een leuk groepje andere meiden leerde dat je door goed te bewegen en te sporten heel veel kan bereiken als je wat te zwaar bent. Maar het aller leukste vond ik dat dat je nooit iets verkeert kon doen.’

Roeleke: ‘Als Sanna dit zo schrijft, ben ik zó trots op haar. Wat een kanjer! Je ziet ook echt dat het sporten in een groepje stimulerend is. De kinderen spreken elkaar erop aan als ze er een keertje niet waren of als ze even iets minder hun best doen. En dat heeft zoveel meer effect dan wanneer ik dat zeg….’

Het gaat nu weer veel beter met Sanna. Niet alleen wat haar gewicht betreft, maar ze is gewoon weer een blij kind. Vol enthousiasme is ze dan ook gestart bij de survivaltrainingsgroep! We wensen haar veel succes, zet hem op Sanna!

Lees meer

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.