Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

4 vragen aan yogadocente Helene Bruins over Yin yoga

Interview

Yin yoga is een passieve vorm van yoga. Het rustige karakter van een Yin yogales is iets dat de meeste yogi’s aanspreekt. In een Yin yoga les hoef je niet intensief te bewegen en spierkracht te gebruiken, maar ligt de focus naar binnen toe, op jezelf.


Wij stelden yogadocente en eigenaresse van De Yogaschool Utrecht, Helene Bruins, een aantal vragen over Yin yoga.

1. Waarom spreekt juist Yin yoga jou zo aan?

We leven in een echte Yang wereld. Een wereld van actie & een maatschappij waarin ‘doen’ centraal staat. We werken om ons geld te verdienen en om te ontspannen zoeken we vaak ook actie (sporten) op. Juist om hier een tegenhanger in te bieden vind ik Yin yoga zo lekker. Vanuit de ‘doen’ modus even naar de ‘zijn’ modus. Thuiskomen bij jezelf in een wereld die continu doorgaat.

2. Verwerk je ook Yang elementen in je lessen, of juist niet? En meditatie?

In een Yin les zitten zeker ook Yang elementen. Die 2 gaan niet zonder elkaar. Dat wil niet per se zeggen dat er Yang houdingen in een Yin les zitten, maar bijvoorbeeld de inademing is een Yang element, waar de uitademing juist een Yin element is. Meditatie is een heel belangrijk onderdeel in mijn Yin lessen. Juist omdat we de houdingen langer aanhouden biedt dit gelegenheid om gedachten te observeren en te oefenen om in het hier en nu te blijven.

3. Zit er veel verschil in de manier waarop Yin yoga wordt gegeven door verschillende docenten en studio's in Nederland?

Iedere docent heeft zijn/ haar eigen manier van lesgeven. De één werkt met thema’s, de ander focust meer op techniek en weer een ander focust op bijvoorbeeld meridianen. Het is heel persoonlijk wát je fijn vindt en wie je fijn vindt als docent. Stemgebruik, muziek in de les, aanwijzingen, allen hebben invloed op hoe de student de les ervaart.

4. Waarom zou je mensen Yin yoga aanraden?

Yin yoga werkt op fysiek niveau vooral positief voor mensen met spierklachten, zoals bijvoorbeeld reumapatiënten. Ook kunnen klachten in de bekken, rug, wervelkolom, nek en schouders door de beoefening van Yin yoga verminderen. Op mentaal niveau kan Yin yoga helpen bij stressperiodes of een burn-out. Omdat je op een rustige manier aandacht geeft aan lichaam en geest, word je kalmer. Daarnaast kan Yin yoga als een rustmoment fungeren. Het is overigens geen ‘must’ om klachten te hebben om deze vorm van yoga te beoefenen. Yin yoga kan ook erg fijn zijn als je actieve sporten beoefent of van nature al erg ‘Yang’ bent. Deze vorm van yoga is dan een mooie aanvulling op je andere bezigheden.

Meer informatie over deze vorm van yoga vind je in het Yin yoga artikel. Nieuwsgierig geworden naar Yin yoga? Neem dan eens een kijkje op de website van De Yogaschool Utrecht of rol die yogamat uit en ga eens voor een proefles!

SaveSave

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.