
Het onderzoek werd uitgevoerd door de Universiteiten van Leiden en Lissabon. Op een Portugees schoolplein (grotere kans op mooi weer dan in Leiden) werd het gedrag van de deelnemende kinderen gevolgd met sensoren. De conclusie? Kinderen die vaak buiten spelen met leeftijdsgenootjes vinden het makkelijker om conflicten op te lossen. Daarnaast staan ze sterker in hun schoenen. Dat buiten spelen ook zorgt voor zelfstandige kinderen, meldden we al eerder.
Schoolplein als leeromgeving buiten spelen
Het schoolplein is voor veel kinderen een fantastische leeromgeving. Je kunt er rennen en spelen, maar ook ontzettend veel leren op het gebied van sociale interactie. De onderzoekers wilden achterhalen welke manieren van spelen de sociale competenties van kleuters stimuleren.
Langere tijd in groepjes spelen zorgt bijvoorbeeld voor diepere contacten. Kinderen in deze groepjes worden vaker als individu gezien, kunnen beter zichzelf zijn en worden minder gecorrigeerd door andere kinderen.
Alleen spelende kinderen hebben meer moeite met het herkennen van emoties bij andere kinderen, zo bleek uit het onderzoek.