Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Zorgt het gebruik van quercetine voor een betere duurprestatie?

Artikel

Geplaatst op 12 november 2013

Geplaatst op 12 november 2013

In appels, uien en bijvoorbeeld in de schil van druiven zit in kleine hoeveelheden de stof quercetine. Volgens Kressler et al. is deze stof als veilig bestempeld door de “US Food and Drug Administration” en in grotere hoeveelheden verkrijgbaar in supplementen. Doseringen tot 1000 mg per dag lijken tot nu toe geen schadelijke gevolgen te hebben. Voor hogere doseringen is dit onduidelijk. Deze stof lijkt een positief effect te hebben op het maximale uithoudingsvermogen en op de duurprestatie, vooral bij muizen.

In vervolgstudies waarbij het menselijk presteren is onderzocht zijn wisselende effecten gerapporteerd. Kressler et al. hebben de resultaten samengevat van studies die de effecten van quercetine bij de mens hebben onderzocht. Tevens hebben ze alle resultaten samengenomen om te kijken wat het effect van quercetine over alle studies is.

Elf studies (waarbij alleen mannen zijn onderzocht) zijn door Kressler et al. geselecteerd. Daarvan zijn in drie studies zowel de effecten van quercetine op de VO2max als die op de duurprestatie onderzocht. In vijf studies werd alleen de duurprestatie (bijna allemaal tijdritten) onderzocht en in drie studies alleen de VO2max. Van de elf geselecteerde studies werden in acht studies positieve effecten van quercetine gevonden, tegenover drie studies (1 studie onderzocht de VO2max, 1 studie de duurprestatie en 1 studie zowel de VO2max als de duurprestatie) waarin geen effecten werden gevonden. Quercetine blijkt de duurprestatie met gemiddeld vijf procent te verbeteren, zo blijkt uit de samengenomen resultaten van de acht studies die de duurprestatie hebben onderzocht. Zeven studies hebben gebruikgemaakt van een time trial en één studie van de volhoudtijd. Er wordt geen effect van quercetine gevonden wanneer de studies die naar de VO2max hebben gekeken worden geanalyseerd. Kressler et al. beweren dat inname van quercetine voordelig is voor de VO2max en de duurprestatie, maar dat de grootte van het effect gering is.

Naast de bovengenoemde effecten van quercetine op de VO2max en de duurprestatie nemen Kessler et al. ook de resultaten op de VO2max en de duurprestatie samen. Dit zijn twee verschillende maten die niet zomaar met elkaar vergeleken kunnen worden. Vandaar dat dit resultaat niet in de samenvatting is opgenomen. De studie die naar de volhoudtijd heeft gekeken en de uitkomst presenteert als maat voor de duurprestatie moet in twijfel worden getrokken. Volhoudtijd is namelijk in grote mate afhankelijk van inzet en mentale componenten en niet alleen van fysiologische aanpassingen.

In de elf studies varieerde de fitheid van de deelnemers van 41,6 ml/kg.min tot 64,4 ml/kg.min (in 2 studies zijn topsporters onderzocht). De dosis quercetine die de deelnemers toegediend kregen varieerde van 600 tot 2.000 milligram per dag (die laatste dosis is twee keer zo hoog als de dosering van 1.000 mg waarbij geen schadelijke gevolgen voor de gezondheid zijn gevonden). De duur van toediening lag tussen de 1 en 54 dagen. Ook was de manier waarop quercetine toegediend werd niet hetzelfde in de elf studies. Vier van de elf studies (waaronder de 2 studies met topsporters) werden gesponsord door commerciële bedrijven, waardoor die resultaten met enige voorzichtigheid moeten worden geïnterpreteerd (alle 4 de studies rapporteerden positieve effecten van quercetine). Tevens is alleen het effect van quercetine op mannen onderzocht en niet op vrouwen.

Quercetine lijkt de duurprestatie licht positief te beïnvloeden, maar het geringe aantal studies bij topsporters, de gesponsorde studies en de grote onderlinge verschillen maken dat de effecten van het gebruik van quercetine twijfelachtig zijn. Quercetinegebruik kan daarom op dit moment niet aanbevolen, maar ook niet afgeraden worden.

Kressler J, Millard-Stafford M, Warren GL (2011) Quercetin and endurance exercise capacity: A systematic review and meta-analysis. Med. Sci. Sports Exerc., 43: 2396-2404
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.