Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Zelfmotivatie verbetert prestatie van recreatieve atleten op volhoudtest

Artikel

Geplaatst op 14 juli 2014

Geplaatst op 14 juli 2014

Recreatieve duursporters kunnen hun prestatie op een volhoudtest verbeteren door zichzelf te motiveren met zelfgekozen uitspraken. Vergeleken met een controlegroep, hielden atleten die leerden zichzelf te motiveren een volhoudtest op de fiets langer vol. Dit ontdekten bewegingswetenschappers uit Groot-Brittannië.

Hoe lang en intensief een atleet zich kan inspannen tijdens een duurprestatie, hangt af van meerdere factoren. Volgens sommige onderzoekers speelt de motivatie van de atleet een belangrijke rol in hoe zwaar en moeilijk een atleet de inspanning vindt. Het is daarom misschien mogelijk om de duurprestatie te verbeteren door de motivatie van de atleet te beïnvloeden. In deze studie hebben Britse onderzoekers het effect van zelfmotivatie bij een volhoudtest onderzocht.

Zelfmotivatie en volhoudtest

Blanchfield en collega’s onderzochten 24 matig getrainde, gezonde duursporters (15 mannen en 9 vrouwen) van gemiddeld 25 jaar oud en met een VO2max van gemiddeld 52 ml/kg.min. De deelnemers trainden allen ongeveer 3 uur per week. Op basis van het geslacht en VO2max, zijn er 2 groepen gemaakt. De ene helft van de deelnemers deed 2 weken lang aan zelfmotivatie. Deze groep kreeg eerst 30 minuten uitleg over zelfmotivatie. Zij kozen onder begeleiding 4 uitspraken waarmee zij zichzelf konden motiveren. Vervolgens gebruikten zij deze uitspraken (bijvoorbeeld “ik voel me goed” en “zet nu door”) 2 weken lang tijdens hun reguliere trainingen. De anderen voerden tijdens deze 2 weken hun training uit zoals gewoonlijk en functioneerden als controlegroep. Voor en na de trainingsperiode deden alle sporters een volhoudtest. Bij deze test moesten de sporters zo lang mogelijk fietsen op een vooraf vastgesteld vermogen.

Uit de resultaten blijkt dat de sporters die zichzelf aanmoedigden met deze uitspraken, beter presteerden op de volhoudtest dan voor de 2 weken training: zij gingen van gemiddeld 637s naar 750s. De controlegroep verbeterde de prestatie niet en hield de test het begin gemiddeld 486s en vervolgens 474s vol. Er was aan het einde van de test geen verschil tussen beide groepen in vermoeidheid, hartfrequentie en concentratie melkzuur in het bloed.

Conclusie

Uit deze resultaten blijkt dat de prestatie op een volhoudtest door motivatie sterk te bepalen is. De proefpersonen waren in dit geval echter geen topatleten. Het is met deze studie niet bewezen dat ook topatleten hun prestatie kunnen verbeteren met deze vorm van zelfmotivatie. Het is namelijk heel waarschijnlijk dat topatleten zichzelf al optimaal motiveren. Ook was er een groot verschil in prestatie tussen de zelfmotivatie- en de controlegroep bij aanvang van deze studie. Of dit van invloed was op de prestatieverbetering, bespreken de auteurs niet.

Blanchfield AW,Hardy J, De Morree HM, Staiano W, Marcora SM (2014) Talking yourself out of exhaustion: The effects of self-talk on endurance performance. Med. Sci. Sports Exerc., 46:998-1007
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.