Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Yin yoga

Artikel

Yin yoga is voor ons een van de minder bekende vormen van yoga. In dit artikel stellen we deze ontspannen vorm van yoga graag aan je voor.

Oorsprong Yin yoga

Wij kennen Yin yoga dankzij Paul Grilley. Inderdaad, een gewone, westerse naam. De herkomst ligt dan ook ver voor Grilley. Veel elementen die kenmerkend zijn voor Yin Yoga worden al eeuwen beoefend in China en Taiwan onder de naam van Daoist yoga, soms ook wel Dao Yin genoemd. De oorsprong ligt bij Taoist priesters, Kung Fu beoefenaars die hierin 2000 jaar geleden al onderwezen. Yin yoga zoals we het nu kennen, is in de jaren ‘70 ontwikkeld door Paulie Zink, een Taoist yoga docent en expert in vechtsport.

Paulie ontwikkelde Yin op basis van zijn kennis van Taoist gezondheidsleer en filosofie, de spirituele tradities van China en zijn ervaringen met Hatha yoga. Yin yoga bouwt op de vijf elementen: aarde, metaal, water, hout en vuur, en het Yin en Yang principe dat een belangrijk element is in de Chinese geneeskunde en acupunctuur. Yin en Yang zijn de twee zijden van een geheel: licht en donker, heet en koud, zacht en hard, man en vrouw.

Paul Grilley leerde de beginselen van Taoist yoga, zoals het toen nog heette, van Paulie Zink. In de jaren ‘80 ontwikkelde hij dit verder tot Yin yoga, als tegenhanger van de toen (en nog) populaire Yang-stijl yoga Vinyasa.

Kenmerkend voor Yin yoga

Yin yogaYin yoga is dus de tegenhanger van Yang-stijl yoga vormen. Yang is actief, Yin is passief. Yang is gericht op het ontwikkelen van kracht, balans en uithoudingsvermogen. Yin houdingen draaien om het opheffen van energieblokkades in het lichaam, het verbeteren van de circulatie en het stimuleren van groei. De focus ligt bij Yin yoga naar binnen toe, op jezelf. Er zijn meerdere yogavormen die onder de Yang-stijl vallen. Vinyasa yoga is er hier één van. Yin en Yang yoga kunnen ook in één les worden beoefend (Yin Yang lessen), maar wordt ook vaak los gedaan.

Ontspanning is key bij Yin yoga. Het tempo van de les ligt laag: je houdt houdingen aan voor zo’n 3 – 5 minuten, maar later, als je meer ervaring hebt, misschien ook wel voor 20 minuten. Er is niets om je af te leiden, je bent echt ‘alleen met jezelf’. Je wordt geconfronteerd met je eigen onrust en gedachten. Er is vaak dan ook ruimte voor meditatie in Yin-lessen.

Bij Yin yoga ligt de focus niet op het stretchen van je spieren maar op het bindweefsel in je lichaam. Dit rek je anders dan je spieren. Terwijl spieren baat hebben bij een ritme van spanning en ontspanning, reageert bindweefsel het beste op een langzame, consistente en diepe stretch. Het tempo van een Yin les ligt daarom laag, heel laag. Je houdt een houding meestal aan voor 3 – 5 minuten, maar later misschien ook wel 20 minuten.

Net als bij Hatha yoga, zijn Yin lessen vrij statisch. Maar Yin richt zich niet op je spieren, maar op het bindweefsel in je lichaam. Het kent een reeks van ongeveer twintig posities, veel waarvan plaatsvinden op de vloer en richten zich op het onderlichaam, waar zich veel bindweefsel bevindt. De langzame, diepe stretch die je krijgt door houdingen lang vast te houden, is de beste manier om dit bindweefsel aan te spreken en te rekken: je spieren moeten ontspannen zijn voor dit kan. Iets dat bij Yang-stijl yoga niet lukt.

Omdat je bij Yin yoga je spieren moet ontspannen, kan niet elke Yang yogahouding kan veilig worden uitgevoerd bij Yin. Veel asana’s zien er bij Yin yoga daarom net ietsje anders uit en hebben ook een andere naam. De houdingen van Yin zijn zo ontworpen dat ze de flow van qi in je lichaam stimuleren. Dit is, volgens traditionele Chinese geneeskunde, de flow van energie die door je lichaam stroomt. Het verbeteren van deze flow zou, volgens deze stroming, ten goede komen aan je organen en je immuunsysteem en emotionele gezondheid verbeteren.

”Yin yoga teaches you how to really listen. You don’t get the opportunity to go in and out, jump around and find a distracted version of stillness within your practice. [Yin] brings long periods of time in an uncomfortable position, which then asks you to learn to ‘be’ to ‘accept what is’ in that given moment.Hope Zvara, blogger and yoga leader

Voor wie?

Yin yoga kan je, vanwege het langzame en soms meditatieve karakter, dichter bij jezelf, je lichaam en gevoelens brengen. Het wordt dan ook wel gebruikt in interventieprogramma’s voor verslavingen, eet- of angststoornissen en traumaverwerking.

Yin yoga is voor jou als je..

  • dichter bij jezelf wilt komen
  • op zoek bent naar balans en ontspanning
  • als doel hebt je flexibiliteit te verbeteren
  • niet op zoek bent naar een vermoeiende, spierversterkende workout
  • geïnteresseerd bent in de meer meditatieve, spirituele zijde van yoga

” Vanuit de ‘doen’ modus even naar de ‘zijn’ modus. Thuiskomen bij jezelf in een wereld die continu doorgaat ” – Helene Bruins, yogadocente De Yogaschool Utrecht, over Yin yoga. 


Meer weten over Yin yoga. Lees dan het interview met yogadocente Helene Bruins over Yin yoga.
Nieuwsgierig geworden? Bekijk eens de mogelijkheden voor een proefles bij bijvoorbeeld De Yogaschool Utrecht.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.