Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Welke blessures komen het meeste voor bij fitness?

Feiten & cijfers

Fitness is een relatief veilige sport. Per 1.000 uur fitness werden in 2014 1,8 blessures opgelopen. Maar omdat zoveel mensen fitnessen (3,4 miljoen in 2014) kent de sport wel de meeste blessures na veldvoetbal en hardlopen. 540.000 fitnessers raakten in 2014 geblesseerd. Lees meer over de meest voorkomende fitness blessures.

Fitness: de sport met een klein blessurerisico

gemiddeld aantal fitnessblessures bij 1000 uur sporten ten opzichte van andere sporten1,8 blessures per 1.000 uur fitness is een kleiner risico dan bij sporten in het algemeen. Dan loop je een grotere kans op een blessure: namelijk 2,1 blessures per 1.000 uur. Daarnaast loop je bij fitness een veel kleinere kans op een blessure dan bij bijvoorbeeld veldvoetbal (5,1 per 1.000 uur) of hardlopen (6,1 per 1.000 uur) in 2014.

 

 

 

Blessures door fitness zijn in de regel niet ernstig

Het risico op een fitnessblessure is sinds 2006 wel gestegen: van 1,1 blessure per 1.000 uur fitness, naar 1,8 blessures per 1.000 uur fitness in 2014. Het aantal acute ziekenhuisopnamen door een blessure is echter klein. Daarnaast is het aantal fitnessbeoefenaars dat een Spoedeisende Hulp (SEH) afdeling bezoekt relatief laag. Hierdoor kan geconcludeerd worden dat deze blessures in de regel niet ernstig zijn.

De meest voorkomende blessures door fitnessen, zijn:

  • Rompblessures: 18%
  • Schouderblessures: 17%
  • Knieblessures : 16%

Vergeleken met sportblessures in het algemeen, loop je bij fitness relatief weinig enkel- of hoofdblessures op. Maar relatief veel romp- of schouderblessures. Als je kijkt naar het type letsel in combinatie met het geblesseerde lichaamsdeel, dan komt spier- of peesletsel aan de schouder, arm en romp veel voor. Ook lopen veel fitnessers een enkeldistorsie (verzwikking/verstuiking ) op.

Oorzaken van fitness blessures

In 2014 ontstond een groot deel van de fitness blessures (43%) geleidelijk (langzaamaan). Dat was relatief meer dan gemiddeld bij sportblessures (31%). De meeste fitness-gerelateerde blessures ontstonden door overbelasting door een herhaalde beweging (40%). Dit gold vooral voor blessures aan schouder, arm, been en knie. Blessures aan de romp ontstonden relatief vaak door een verkeerde beweging. Enkelblessures waren meestal het gevolg van een verzwikking of verdraaiing.

Hulp bij herkenning

De online Blessure Adviseur van Sportzorg helpt je bij het herkennen van een blessure. Bekijk ook de filmpjes op Voorkomblessures.nl om te zien wat er in het lichaam gebeurt bij verschillende blessures.

Voorkom fitness blessures: bekijk de tips

Ben je hersteld van een blessure? Dan wil je dit graag zo houden en herhaling voorkomen. Het is nog beter zo’n blessure sowieso te voorkomen. Bekijk de tips om fitness blessures in de toekomst te voorkomen. Denk hierbij aan:

Meer informatie:

Lees ook de andere artikelen in deze serie:

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.