Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Wat te veel zitten met je lichaam doet

Artikel

Zittend werken aan een bureau met een beeldscherm, zittend in de auto van en naar je werk en thuis nog eens zittend of liggend tv-kijken of computeren. Nederlanders zijn in vergelijking met andere Europeanen ‘kampioen zitten’. Dat is een twijfelachtige eer. Er komt namelijk steeds meer bewijs dat dagelijks langdurig zitten op de lange termijn een ernstige bedreiging voor de gezondheid is. Lees in dit artikel over de effecten van zitten.

Chronische ziektes

‘Het nieuwe roken’, zo wordt langdurig en veelvuldig zitten al bestempeld. Dat is een zwaar aangezette uitspraak met een kern van waarheid: volgens onderzoek kan buitensporig zitgedrag op de lange termijn leiden tot chronische ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten, en al op kortere termijn tot klachten aan spieren, pezen en gewrichten (bewegingsapparaat). Australisch onderzoek onder 200.000 volwassenen van 45 jaar en ouder toont aan dat veel zitten verantwoordelijk is voor bijna 7 procent van het aantal vroegtijdige sterfgevallen.

Biochemische veranderingen

Het lichaam is continu hard aan het werk. Om voedingsstoffen om te zetten naar energie en om suikers en vetten af te breken. Veel en langdurig zitten zorgt ervoor dat deze suikers en vetten minder goed worden verwerkt. “Als je zit gebruik je je spieren en vooral je beenspieren -de grootste spieren van het lichaam- nauwelijks”, legt onderzoeker Hidde Van der Ploeg uit in een reportage van Een Vandaag.

De senior onderzoeker van het VU Medisch Centrum speelde een vooraanstaande rol in de wetenschappelijke zoektocht naar de gevolgen van zitgedrag. “Als je die spieren niet gebruikt wordt het vet en het suiker uit je bloed minder snel opgenomen, en daardoor heb je een hoger risico op hart-en vaatziekten en het ontwikkelen van diabetes.”

Deze animatie legt op een duidelijke manier uit waarom langdurig zitten niet goed is:

Veranderingen in het lichaam

Vaak en langdurig achter elkaar zitten veroorzaakt mogelijk schadelijke biochemische veranderingen in het lichaam die op de lange termijn een ernstige bedreiging voor de gezondheid zijn. Insuline is een hormoon dat een belangrijke rol speelt in het metabolisme. Het zorgt onder meer voor het transport van glucose naar de bloedcellen. Glucose is een belangrijke brandstof voor het lichaam. Bij gezonde mensen zorgt het hormoon insuline ervoor dat de glucose de bloedcellen kan bereiken en dat de bloedcellen de insuline ook opnemen. Bij mensen met een verstoorde insulinewerking nemen de bloedcellen de glucose niet goed op. Daardoor kan diabetes type II ontstaan. Langdurig zitten kan zorgen voor veranderingen in onder meer de insulineniveaus, insulinegevoeligheid en plasmavetten in het bloed. Dit zou het grotere risico op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten kunnen verklaren. Hoe dit proces precies werkt, wordt nog onderzocht.

Tips om minder te zitten

De negatieve effecten van zitten gelden ook voor mensen die naast hun zittende activiteiten vaak sporten. De Nederlandse overheid adviseert mensen dagelijks dertig minuten matig intensief te bewegen voor een goede gezondheid. Er zijn hele simpele manieren om zitgedrag op het werk te lijf te gaan, bijvoorbeeld door om het half uur even op te staan en de benen in actie te krijgen. Daarnaast is het belangrijk om niet langer dan twee uur aaneengesloten te zitten en op zoveel mogelijk momenten proberen te bewegen, bijvoorbeeld door:

  • De trap te nemen in plaats van de lift;
  • te lunchwandelen;
  • staand te telefoneren en vergaderen;
  • vaker kleine hoeveelheden drinken te halen;
  • gebruik te maken van dynamisch kantoormeubilair.
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.