Wat kilo’s eraf en de welbekende stok achter de deur | Alles over sport

Wat kilo’s eraf en de welbekende stok achter de deur

Blog

geplaatst op: 28 december 2016

Ik ben Herma Goris. 14 jaar geleden ben ik mijn bedrijf Kado-unieK begonnen. Ik werk vanuit huis, dus ik werk 24 uur per dag, maar ben ook 24 uur per dag vrij. Ik vind het heerlijk mijn eigen tijd in te kunnen delen waardoor ik overdag tijd heb om te gaan sporten. Na 12 jaar elke dag uren met mijn twee honden (basset hounds) door de velden en bossen van Lunteren te hebben gewandeld, stopte dit abrupt toen ze binnen zes weken van elkaar overleden.

Ik ben fanatiek gaan spinnen en ben iemand van uitersten, dus ik ging minimaal vier keer per week. Na jaren begon het gereis naar Ede me tegen te staan en heb ik mijn contract daar opgezegd. Ik heb diverse sporten en sportscholen geprobeerd, maar die spinning lessen waren gewoon mijn ding. Begin december 2016 ben ik weer gestart met spinnen en heb ik me ingeschreven voor de spinning marathon.

Naast mijn sportieve activiteiten ben ik moeder van een zoon en dochter, eind twintigers en inmiddels ruim tien jaar het huis uit. Ik hou van vakantie en motorrijden in zowel binnen- als buitenland. De extremen opzoeken past bij me en ik ga regelmatig skiën of diepzeeduiken.

Last but not least werk ik als vrijwilliger in het hospice in Bennekom en ben ik contactpersoon voor uitwisselingsstudenten en gastgezinnen voor YFU. Een zeer gevarieerd leven! Mijn motto is: life starts at 50.

***8 februari

Fit for the future: Herma bleek te veel te sporten!

Deelname aan de #FITchallenge17 was voor mij de welbekende stok achter de deur. Ik wilde weer gaan sporten, maar kon mezelf niet uit ‘de luie stoel’ krijgen. Door dagelijks mijn stappenteller te willen verslaan, voldoende foto’s van activiteiten te produceren en de strijd met de weegschaal aan te gaan, zit het sporten weer in mijn systeem. De grootste tegenvaller was die weegschaal. In eerste instantie vlogen de onsjes eraf, maar na 3 kilo bleef het steken. Wel merkte ik dat de vetrolletjes verminderden en mijn conditie met sprongen omhoog ging.

Meten is weten

Doordat het aantal verbrande calorieën per uur spinning omhoog ging en mijn gemiddelde hartslag naar beneden, werd mijn verbeterde conditie zichtbaar. Ook bevestigde het mijn keus voor zelfstandig ondernemerschap. Doordat ik mijn eigen tijd kan indelen, is het sporten heel goed dagelijks in te passen. ’s Ochtends beginnen met het opstellen van een to-do lijst en het bijwerken van de administratie. Daarna onderweg naar de sportschool wat belletjes. Een uurtje sporten, het dagelijkse douchen en weer onderweg naar huis een belletje doen en vervolgens aan de slag. Doordat het langer licht blijft, nog een rondje wandelen. Super als je aan de buitenkant van Lunteren woont. Je loopt binnen een minuut in het bos of door de velden.

De fittest bij Centrum voor Bewegen in Veenendaal bracht ook weer bijzonders aan het licht. Ik sport te hard. Haha, zoiets geloof je niet. Ik kick op hoge hartslag sporten, daar verbrand je dus suikers mee, maar niet vet. Je hebt wel een goed gevoel en bent gevloerd, je krijgt een betere conditie maar dat vet, dat vet. Dus meer interval, bijvoorbeeld bij een liedje van 5 minuten op hartslag 130 en de laatste minuut tot op het bot….. Het werkt wel, ben minder uitgeput!! Conclusie was wel dat ik een hele goede conditie heb. Dat dan wel weer. Thanks Geert van Dijk!

Ik wil Alles over Sport en Kenniscentrum Sport, met name Annemiek van den Heuvel en Lotte Jansen bedanken voor de geboden kans en de ondersteuning tijdens deze maand.

 

***7 februari***

Fotodagboek week 4: De auto ver van de supermarkt parkeren zorgt voor extra beweging!

 

***25 januari***

5 vragen aan: Herma ging naar de Sportkeuken en sprak over het eten van eiwitten

Met welke sportexpert heb je een consult gehad?
Sportdiëtist Janneke Pieterson van Sportkeuken in Utrecht.

Wat was de reden dat je koos voor deze expert?
Mijn belangrijkste vraag was: Hoe om te gaan met eten op de dagen dat ik fanatiek sport, maar ook op kantoordagen.

Had je vragen vooraf aan de expert? Zo ja, wat waren deze vragen?
Overzicht in do’s and don’ts op het gebied van sport, maar ik wil ook lekker blijven leven met hapjes en drankjes. De opdracht die ik vooraf kreeg: een week lang als voorbereiding bijhouden wat ik at en dronk.

Wat was de grootste eyeopener tijdens het consult?
Voor het sporten hoef je niet perse te eten en binnen een half uur na fanatiek sporten vooral eiwitten nemen.

Met wat voor gevoel ging je weg bij de expert?
Een prettig evenwichtig gevoel, het was niet ‘dit moet’ en ‘dat mag niet’, maar iets wat ik eet en samen komen we bij een invulling die voor mij prettig is. Ook al is iets gezond, als je het niet lekker vindt gaan we op zoek naar een invulling die wel goed voelt.

***17 januari***

Een veelzijdig fitnesscentrum en verschillende trainingsniveaus motiveert!

Na een jaar verschillende sport- en fitnesscentra te hebben uitgeprobeerd, is Herma toch weer lid geworden van een veelzijdig fitnesscentra die bij haar al bekend was. Hier kan zij verschillende vormen van training doen, evenals spinning lessen met verschillende instructeurs. Dat helpt haar, haar sportieve voornemens vast te houden!

 

***12 januari***

Op vakantie 3 kilo afgevallen!

Mijn eerste #FITchalleng17 week vond plaats in Zuid-Vietnam.

Nadat ik 3 jaar geleden Noord-Vietnam heb bereisd met 6 vrienden, stond dit jaar Zuid-Vietnam op het programma. We houden van een actief en vol programma, dus waren onze dagen van ’s ochtend 08.00 tot ‘s avonds 18.00 gevuld. Behalve de laatste dag: daarop heb ik 2 uur lang de mega golven in Hoi An getrotseerd! Naast culturele musts, actieve fietstochten en inspannende wandelingen, heb ik ook genoten van de plaatselijke ‘kost’. Het voordeel van een grotere groep is een constante gids. Waarbij je je niet hoeft in te lezen maar het programma kunt volgen en 1001 vragen kunt afvuren. Vietnam is super, met een rijke geschiedenis en super vriendelijke inwoners, lekker eten, afwisselende landschappen, fruit en maaltijden en last but not least een heerlijke temperatuur.

 

In 13 dagen heb ik maar liefst 120 kilometer gewandeld, 160 kilometer gefietst, verdeeld over 6 vluchten een kleine 20.000 luchtkilometers gevlogen, 8 verschillende hotels gezien, in 10 restaurants gegeten, een vriend in Hue ontmoet, en wat kleur opgedaan.

In deze dagen heb ik extra gelet op beweging en calorieën en ben ik 3 kilo afgevallen… jihaa! De kwark met rood fruit heeft plaatsgemaakt voor veel onbekend fruit. Ik ben blij dat ik weer een ervaring van mijn bucketlist heb gedaan, die overigens nog lang is: Chili, Argentinië, Japan, motor rijden naar de Noordkaap en nog veel meer staan nog op mijn programma.

Thuisgekomen ben ik toe aan vakantie… LOL! Maar eerst: verder aan de slag met de #FITchallenge, het was in ieder geval een goede start!

Onderwerp(en): Fit worden en blijven

Auteurs:

Kenniscentrum Sport
Kenniscentrum Sport

Bewaren:

Bewaren

Gerelateerde artikelen

Anderen bekeken ook