Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Waarom geven mensen? Geefmotieven op basis van denkvoorkeuren

Artikel

Als je mensen wilt verleiden een bijdrage te leveren aan uw ambities, dan is het belangrijk om goed te weten welke motieven mensen kunnen hebben en wat hun denkvoorkeuren zijn.

Geefmotieven kunnen erg uiteenlopen van fiscale voordelen tot de waardering voor de organisatie. Als je goed inzicht hebt in motieven en voorkeur van mensen om te geven, dan ben je in staat daarop de wervingsvraag en boodschap af te stemmen. Hoe beter het zicht op deze beweegredenen, des te groter de persoonlijke betrokkenheid. En des te meer kans op het succesvol structureel betrekken van mensen.

Filmpje: Waarom geven mensen?

 

Belangrijke geefmotieven

Geefmotieven en denkvoorkeuren Voorbeelden
Het belangrijkste motief voor een gever is iets ‘goeds’ te doen, dus iets bij te dragen aan een doel dat die steun kan gebruiken Laat als goed doel of als vereniging zien waaraan een gever bijdraagt
Vaak heeft de gever een persoonlijke link met het doel wat hij of zij steunt. Soms betreft dit de sportvereniging waar iemand gedurende lange tijd als actief lid, vrijwilliger en/of bestuurder actief is geweest. Of het steunen van gehandicaptensport als iemand in zijn omgeving een kind met een handicap heeft.
Ieder mens heeft behoefte aan erkenning en waardering. Weinig mensen lopen hiermee te koop, maar niets is zo makkelijk te geven. Maak een bord aan de muur van de nieuwe accommodatie, met daarop alle namen van degenen die hebben bijgedragen
Mensen delen graag wat ze doen of steunen. Facebook is daar het levend bewijs van. Biedt de mogelijkheid om te delen, door regelmatig van je te laten horen: resultaten, successen, nieuwe initiatieven. Benut daarvoor ook de social media, deze postings, tweets, etc. laten zich makkelijk delen.
Van delen naar vermenigvuldigen: mensen durven makkelijker om een bijdrage voor een goed doel te vragen, dan om iets voor henzelf te vragen. Benut de mogelijkheden van een sponsorloop of een uitdagende fietstocht naar de top van een bekende berg. De gever/sympathisant activeert zijn of haar netwerk voor jouw goede doel/vereniging.

Het toepassen van denkvoorkeuren

Deze clip biedt achtergrondinformatie over hoe je het WHOLE Brain denkvoorkeuren model toepast bij het structureel werven van gevers. Het helpt om je eigen gedrag deels te verklaren. Maar ook hoe je andere mensen verleidt om bij te dragen aan uw ambities en dromen.

Filmpje: Over het toepassen van denkvoorkeuren:

Waarom geven mensen?

Wil je weten waarom mensen geven? En wanneer en waarom specifiek aan jou of aan jouw organisatie? Wil je weten waarom dat andere project wel succes heeft en mijn project niet? Als je vanuit het denkvoorkeuren model deze vragen benaderd wordt het relatief eenvoudig. De motieven van iemand om te geven zijn namelijk perfect te plaatsen in het denkvoorkeuren model. Bekijk dan de clip. Voordat u deze clip bekijkt, is het slim om eerst de clip ‘Het toepassen van denkvoorkeuren’ te bekijken.

Filmpje: Waarom geven mensen? En wanneer en waarom specifiek aan jou of aan jouw organisatie? 

Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.