Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Voorlopig geen bewijs voor tomatensap als hersteldrank

Artikel

Geplaatst op 18 februari 2013

Geplaatst op 18 februari 2013

Volgens Tsitsimpikou en haar Griekse collega’s is tomatensap een goede hersteldrank na krachttraining. De studie waarop zij deze conclusie baseren is echter zo slecht uitgevoerd dat er eigenlijk geen uitspraak te doen is over de rol die tomatensap kan spelen als hersteldrank.

Er verschijnen regelmatig nieuwe drankjes in de schappen van sportzaken die allerhande positieve effecten op de sportprestatie zouden hebben. Vaak bestaan deze drankjes uit natuurlijke producten. Bietensap is hier een actueel voorbeeld van. Zeer recent is een Grieks onderzoek verschenen, waarin de auteurs beweren dat tomatensap het herstel kan bevorderen na krachttraining. Deze conclusie is begin februari 2013 op verschillende websites geplaatst, zoals ad.nl. Het leek Topsport Topics daarom een goed idee de studie eens nader onder de loep te nemen.

Tomatensap bevat de stof lycopeen, een antioxidant. Deze stof zou er, volgens de Griekse auteurs, voor zorgen dat spieren sneller herstellen na krachttraining. Dit herstel zou zich uiten in lagere concentraties creatinekinase (CK) en lactaatdehydrogenase (LDH), twee markers voor spierschade.

In totaal namen 15 sporters deel aan het onderzoek. Negen van hen (2 vrouwen en 7 mannen) is gevraagd 2 maanden lang hun koolhydraatdrank, die de sporters normaal tijdens en na hun training dronken, te vervangen door tomatensap. De overige 6 sporters (2 vrouwen en 4 mannen) bleven gewoon hun koolhydraatdranken drinken. Voor en na 2 maanden zijn o.a. de concentraties LDH en CK bepaald. Uit de resultaten zou blijken dat de concentratie LDH als CK aanzienlijk gedaald zouden zijn.

Deze studie is zo slecht uitgevoerd en beschreven dat de conclusie dat tomatensap een goede hersteldrank is, niet te trekken valt. Zo hebben de Griekse auteurs niet beschreven wat de getraindheid van de onderzochte sporters is en hoe vaak zij trainden. Ook beschrijven zij niet hoeveel tomatensap er is gedronken en hoeveel lycopeen er dus is ingenomen. De auteurs vergeten ook te vermelden wat de tijd is tussen de laatste krachttraining (en de soort training) en de bepaling van CK en LDH. Als er de tweede keer bij 1 van de groepen bijvoorbeeld een dag later bloed geprikt is, zal dit al leiden tot andere concentraties. Daarnaast beweren de auteurs dat de concentratie CK en LDH afgenomen is na het drinken van tomatensap, maar de absolute waarden zijn niet gepubliceerd.

Aan de hand van deze zeer slecht uitgevoerde studie is niks zinnigs te zeggen over de werking van tomatensap als hersteldrank na krachttraining. Voordat dit wel mogelijk is zullen er eerst beter uitgevoerde/beschreven studies moeten verschijnen.

Tsitsimpikou C, Kioukia-Fougia N, Tsarouhas K, Stamatopoulos P, Rentoukas E, Koudounakos A, Papalexis P, Liesivuori J, Jamurtas A (2013) Administration of tomato juice ameliorates lactate dehydrogenase and creatinine kinase responses to anaerobic training. Food Chem. Toxic., DOI 10.1016/j.fct.2012.12.023
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.