Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Voorkom bovenbeenblessures bij voetbal: blijf fit in de zomer

Artikel

Bovenbeenblessures komen veel voor bij sportende kinderen. De peesaanhechting aan het bot is de plaats waar bij kinderen vaak blessures optreden. Uit een Brits onderzoek in 2012 blijkt dat bij voetballende kinderen ook veel spierblessures voorkomen.

Spierblessures kunnen optreden door direct contact met de tegenstander of de ondergrond, er is dan sprake van een spierkneuzing. Als een spierblessure optreedt zonder direct contact dan is er een verrekking of een scheurtje in de spier opgetreden.

In tegenstelling tot volwassen voetballers, bij wie de meeste acute bovenbeenblessures optreden aan de achterkant van het bovenbeen (de hamstrings), zijn bij kinderen de bovenbeenstrekkers (de quadriceps) het vaakst geblesseerd. Herstel na een blessure aan de hamstrings blijkt echter de meeste tijd te kosten, met name wanneer sprak was van een blessure door direct contact. Spelers die het meest moeten lopen tijdens een voetbalwedstrijd, middenvelders en aanvallers, hebben de grootste kans op het oplopen van een acute spierblessure.

Voorkom bovenbeenblessures

Vanaf het tweede deel van de eerste helft van een voetbalwedstrijd neemt de kans op een acute bovenbeenblessure toe. En kijk je naar het verloop tijdens het seizoen, dan zijn er twee opvallende pieken: een in september en een in januari. Het lijkt erop dat sporthervatting na de zomerperiode en de winterstop gepaard gaat met een grotere kans op het oplopen van een acute spierblessure.

Fit het nieuwe seizoen beginnen

Nu de competities en toernooien afgelopen zijn en de zomer voor de deur staat, is het een goed moment om na te denken hoe je ervoor zorgt om fit aan een nieuw voetbalseizoen te beginnen om blessures te voorkomen.

Een paar weken rustig aan doen om je lijf te laten herstellen van een intensief sportseizoen is prima. Bouw daarna de conditie weer rustig op. Dat kan met hardlopen of met fietsen, maar de zomervakantie is ook een mooie periode om andere sporten te doen, bijvoorbeeld volleyballen op het strand, mountainbiken of watersportactiviteiten.

Je trainer moet er na de vakantie voor zorgen dat jullie rustig aan beginnen aan het nieuwe seizoen om de kans op blessures zo klein mogelijk te houden. Via www.sportzorg.nl kun je het programma Voetbal Blessure Vrij downloaden, met nuttige informatie over het voorkomen van blessures. En mocht je toch geblesseerd raken dan biedt dit programma ook informatie over de behandeling van sportblessures.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Esther Schoots, sportarts SMA Utrecht.

Lees meer

Vragen?

Heb je nog vragen, of heeft je kind een andere blessure of verwonding opgelopen waarvan je niet weet wat je ermee moet? Via Sportzorg.nl, de voorlichtingssite van Sportgeneeskunde Nederland, kan je online je vraag stellen aan een professionele sportarts. Ook vind je hier een overzicht van sportdeskundigen bij jou in de buurt, zoals een fysiotherapeut of sportdiëtist.

 

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.