Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Training geven aan kinderen

Artikel

Naast wetenschapper ben ik trainer van A-pupillen (9-11 jaar) in de atletiek. Ook veel ouders wordt gevraagd om trainingen van hun kinderen te begeleiden of zelfs te geven. Het eerste is heel belangrijk, maar niet zo ingewikkeld. Bij het geven van trainingen komt ook voorbereiding kijken. Hoe zorg je dan voor afwisselende trainingen, val je niet teveel in herhaling en zorg je er toch voor dat je de kinderen niet overlaadt met te veel informatie en opdrachten?

Misschien is het bij mij beroepsdeformatie en overenthousiasme, maar geen twee trainingen zijn hetzelfde. Natuurlijk komen sommige oefenvormen vaker terug, maar door voorafgaand aan een oefening aan te geven waar je op gaat letten, maak je het niet alleen voor jezelf gemakkelijker om feedback te geven (je hebt immers specifieke punten waar je op gaat letten), maar maak je het iedere keer anders voor de kinderen.

Variatie is leuk

Variatie houdt het niet alleen leuk voor de kinderen en jezelf, maar vergroot keer op keer het ‘motorische vocabulaire’ van de kinderen, waardoor ze betere bewegers worden, wat weer meer mogelijkheden schept voor oefeningen. En, niet onbelangrijk, meer variatie leidt tot minder blessures door overbelasting. Zo leidt het jezelf beperken door je op één onderdeel te focussen in een training, tot meer variatie…

Inspiratie voor trainingen

Het jezelf beperken tot één onderdeel kan ook helpen voor hele trainingen of series van trainingen: zoek de oefeningen bij het onderdeel en bouw zo je training op. Maar waar haal je de inspiratie voor oefeningen vandaan, zeker als je zelf niet uit jaren ervaring kunt putten? Hierin is Google je vriend.

Zo kent de atletiek vele disciplines en kun je met een paar clicks letterlijk vele tientallen oefeningen vinden voor iedere discipline. Bij andere sporten is dit ongetwijfeld ook het geval. En denk ook eens aan kleine, maar relevante onderdelen die je normaal niet expliciet traint. Zo kun je bij bal- of spelsporten denken aan oefeningen gericht op vrijlopen (ruimtelijke oriëntatie), duelkracht of oog-hand- of oog-voet-coördinatie.

Plan B

Van sommige oefeningen die ik online vind, weet ik, ondanks dat ik ze in de huiskamer zelf voor zover het gaat uitprobeer van tevoren, echt niet of ze gaan werken of niet. Het is goed om je daar bewust van te zijn en een plan B te hebben, maar voor mij is het zeker géén reden om de oefening niet op te nemen. Sterker, kinderen van 8 tot 12 jaar zijn zo vatbaar voor het aanleren van motoriek, dat je ze soms best buiten hun comfort-zone mag plaatsen, qua motorische uitdaging.

Hoe zorg jij ervoor dat je trainingen afwisselend zijn en dat alle motorische grondvaardigheden aan bod komen, zonder te ver van de sport zelf af te drijven?

Tip

Via deze link zie je op pagina’s 18 en verder onderaan bolletjes voor de trainbaarheid van eigenschappen bij bepaalde leeftijden. Heel nuttig om te gebruiken bij de voorbereiding van trainingen.

Lees meer

Foto: Jim Larrison

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.