Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Trainen en opwarmen van ademhalingsspieren

Artikel

Geplaatst op 27 oktober 2011

Geplaatst op 27 oktober 2011

Ademhalingsspieren zijn, zoals de naam al zegt, essentieel om te kunnen ademhalen. Vooral inademhalingsspieren zijn belangrijk aangezien inademen tegen de weerstand in gaat. Inademhalingsspieren zijn het middenrif, de spieren in de nek die aanhechten aan de eerste rib en andere spieren die de borstkas kunnen verwijden zoals de grote borstspier. Veel trainingsvormen zijn gericht op het versterken van skeletspieren, echter de skeletspieren die een rol spelen bij de ademhaling worden vaak vergeten. Toch is aangetoond dat vermoeide inademhalingsspieren kunnen leiden tot een afname van de prestatie [1].

Vaak wordt er een warming-up gedaan om de prestatie verbeteren. Over het effect van de warming-up van de ademhalingsspieren is maar heel weinig bekend. In deze studie van Lomax et al. is het effect onderzocht van training en warming-up van de ademhalingsspieren op de afstand die kan worden gelopen.

Twaalf semiprofessionele voetballers met een gemiddelde leeftijd van 24,5 jaar namen deel aan de studie. Zes van deze voetballers volgden een 4-weekse ademhalingsspiertraining. Deze 6 spelers voerden elke dag 2 keer per dag 30 ademhalingen tegen weerstand uit. Deze training werd gedaan met behulp van een apparaatje waarin je tegen weerstand kunt inademen en zonder weerstand kunt uitademen. De weerstand werd gezet op 50% van de maximale inademhalingsspierkracht. De overige 6 spelers voerden 1 keer per dag 30 ademhalingen uit op 15% van de maximale inademhalingsspierkracht; de placebogroep. De weerstand waarbij deze placebogroep trainde was te laag om een effect te verwachten. Uiteraard werd dit niet aan deze spelers verteld. Voordat er met de training werd gestart werd gekeken wat het effect van een warming-up van de ademhalingsspieren was op een looptest vergelijkbaar met een shuttle run test. Hierbij werd gelopen tot uitputting. Na de 4-weekse ademhalingsspiertraining werd gemeten wat het effect was van deze training op de loopprestatie. Tot slot werd gemeten wat het effect was op de loopprestatie na ademhalingsspiertraining en met een warming-up van de ademhalingsspieren voordat de looptest werd uitgevoerd.

Uit de studie van Lomax et al. blijkt dat het gebruik van een warming-up van de ademhalingsspieren zonder dat daadwerkelijk de ademhalingsspieren getraind zijn geen effect had op de gelopen afstand. Als de ademhalingsspieren 4 weken op 50% van de maximale inademhalingsspierkracht zijn getraind, leidde dit tot een toename in ademhalingsspierkracht (gemiddeld 27%). Verder leidde deze training tot een gemiddelde toename van 18% in loopafstand. Als dit dan ook nog wordt gecombineerd met een warming-up van de ademhalingsspieren kon de gelopen afstand nog 6% verder toenemen tot een gemiddeld 24% grotere loopafstand. Echter, ondanks dat er verschil zat tussen de placebogroep en de groep die de interventie had gevolgd verbeterde de prestaties bij de placebogroep ook. Na 4 weken trainen van de ademhalingsspieren op 15% van de maximale ademhalingsspierkracht namen de inademhalingsspierkracht (gemiddeld 10%), de loopafstand (6%) en de loopafstand na de warming-up (9%) toe.

Het zou kunnen dat de loopprestatie na ademhalingsspiertraining in combinatie met warming-up van de ademhalingsspieren bij semiprofessionele voetballers toeneemt. De vraag is echter hoe betrouwbaar de opzet van de studie is, aangezien de placebogroep ook substantieel verbetert. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de weerstand van 15% van de maximale inademhalingsspierkracht toch leidt tot prestatieverbetering of dat de gebruikte looptest niet valide genoeg is.

T.H. (Herman) IJzerman

__________

[1] McConnel AK, Romer LM (2004) Respiratory muscle training in healthy humans: resolving the controversy. J. Sports Sci., 25: 284-293

Lomax M, Grant I, Corbett J (2011) Inspiratory muscle warm-up and inspiratory muscle training: Separate and combined effects on intermittent running to exhaustion. J. Sports Sci.,29: 563-569
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.