Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Stoelyoga: makkelijke en laagdrempelig voor iedereen

Artikel

Yoga is een van de snelst groeiende vorm van bewegen in Nederland. Yoga wordt ervaren als een manier om ontspannen en gezond te blijven. In dit artikel aandacht voor wetenschappelijk onderzoek naar deze vorm van bewegen. En we zoomen in op een laagdrempelige variant: stoelyoga.

De geschiedenis van yoga

Het woord ‘yoga’ is afgeleid van het Sanskriet woord Yuj dat ‘verbinding’ betekent. Het gaat dan om de verbinding tussen lichaam en geest. In het Westen wordt het voornamelijk geassocieerd met oefeningen die het evenwicht in het menselijk systeem herstellen. Yoga is naast een filosofie ook een leefwijze en een oefenmethode die gaat over het verbinden en in evenwicht brengen van alle lagen van ons bestaan die tegengesteld lijken te zijn (lichaam en geest, buiten en binnen, spanning en ontspanning, enz). Hierdoor komen we uiteindelijk tot een natuurlijke staat van zijn, waarin het leven in zijn heelheid kan worden ervaren, aldus Yoga Nederland.

Yoga & wetenschappelijk onderzoek

Ross en Thomas schreven in 2010 een overzichtsartikel dat diverse studies naar de effecten van yoga kritisch op kwaliteit beoordeelde en samenvatte. Zij concludeerden dat deze sport – net als andere vormen van regelmatige lichaamsbeweging trouwens – gunstige effecten lijkt te hebben op:

  • de kwaliteit van leven
  • vermindering van stress, angst, depressie en slapeloosheid
  • verlaging van bloeddruk en hartslag
  • verbetering van algehele fitheid, kracht en lenigheid

Ook in relatie tot angststoornissen en depressie heeft yoga een positief effect. Het tempert stress en overmatige angst met ook gunstige gevolgen voor bloeddruk en hartslag. Je kunt hierover meer lezen bij de Harvard Medical School. Internationaal en ook in Nederland is bovendien onderzoek gaande naar inzet van yoga bij herstel van kanker.

En nu: stoelyoga

Een stoelyogales bestaat uit het uitvoeren van rustige houdingen op een stoel: denk aan een bureaustoel, leunstoel, of rolstoel. Deze vorm van bewegen is voor iedereen toegankelijk, ongeacht hoe lenig je bent of wat je conditie is. Een les is erop gericht om spieren en gewrichten soepeler te maken en je leert spanning los te laten en je concentratie en motoriek te verbeteren. De lessen gaan uit van iemands eigen mogelijkheden en gaan creatief om met beperkingen.

Stoelyoga als tussendoortje op je werk

Stoelyoga is van toegevoegde waarde voor iedereen met een zittend beroep. Denk aan chauffeur, piloot of een ban op kantoor. Veel oefeningen kun je ongemerkt doen, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze, een powerbreak van een vergadering of een volledige les aan het begin of einde van een werkdag. De voordelen zijn:

  • De zithouding verbetert.
  • Houdt werknemers gezond en vitaal.
  • Je kunt het overal en in werkkleding doen.
  • Draagt bij aan terugbrengen van het ziekteverzuim.
  • Iedereen kan het, geen fitheid of bepaald conditieniveau vereist.
  • Moment van opladen en stressvermindering, lichaam en geest ontspannen.

Hoe ziet een les eruit?

Een stoelyoga les bestaat meestal uit ontspanning- en ademhalingsoefeningen, rek- en strekoefeningen, versterkende oefeningen, lichaamshoudingen, concentratietechnieken en meditatie. Er zijn diverse lesvormen voor werknemers, ouderen, mensen met een chronische aandoening of mensen in een rolstoel.

Waar vind je stoelyoga?

Verschillende yogascholen maar ook buurthuizen, verzorgingshuizen, bejaarden- en/of revalidatiecentra en fysiopraktijken bieden lessen aan. Bekijk een overzicht van stoelyoga aanbieders.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.