Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Sportpsycholoog Anoek: Help je kind zich op de taak te richten

Artikel

De afgelopen maanden zijn er genoeg Nederlandse successen geboekt in de Nederlandse sportwereld. Voorbeelden hiervan zijn de hockeysters, hockeyers, voetballers, een aantal BMX’ers, de waterpolosters, en Lars Boom in de Tour de France. Ze hebben hier allemaal hard voor getraind en er naartoe gewerkt.

Wat ik zelf knap vond, is dat ze hun aandacht (meestal) goed hebben kunnen houden op de taak, terwijl er zoveel afleidingen zijn. In deze blog wil ik het hebben over aandacht en hoe dit wel en niet goed gericht wordt.

Aandachtscirkels van Eberspächer

Dit model bestaat uit 6 cirkels. Des te verder je van cirkel 1 bent, des te minder ben je met de taak bezig (zie de afbeelding  over uitleg van de cirkels). De truc is dus om in cirkel 1 te blijven en als je merkt dat je in een andere cirkel bent om er weer naartoe te gaan. Het is trouwens mogelijk om cirkels over te slaan. Als je kijkt naar een teamsport zoals hockey is het dus belangrijk om altijd in de gaten te houden waar de bal is, je teamgenoten lopen, je tegenstanders zijn, de tactiek te volgen, etc.

Als ouder zijnde, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je zoon/dochter in cirkel 1 blijft/komt. Dat kan door voor een wedstrijd je kind tips te geven om daar te komen, zoals een diepe ademhaling om rustig te worden en door bepaalde sleutelwoorden (focus, rustig, bal) te gebruiken. Wat je ook vaak zult zien, is dat ouders hun kind juist naar cirkel 2 ‘helpen’ door ze af te leiden met tips en andere opmerkingen (naar scheidsrechter, tegenstander, het kind zelf). Dat is dus niet ondersteunend voor de prestaties van je zoon/dochter, omdat ze zich niet meer op hun taak kunnen richten.

Niet blijven hangen

Er zullen ook zeker momenten tussen zitten dat je kind wat minder goed speelt. Dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het niet in cirkel 3 blijft hangen (de is-behoort te zijn vergelijking). Afhankelijk van de leeftijd kun je aan een kind uitleggen dat het niet helpt om naar het verleden/de toekomst te kijken en dat het beter is om te kijken naar waar hij/zij nu is. Hier kan de ademhaling weer bij helpen en ook bepaalde sleutelwoorden om de aandacht op bijvoorbeeld de bal te richten.

Net zoals de Nederlandse topsporters hun belangrijke wedstrijden hebben, zullen je kinderen dat ook hebben. Het gevaar van zulke wedstrijden is dat ze blijven hangen in cirkel 4 en/of 5. Om dit te voorkomen, kan er van tevoren worden uitgelegd dat het wel een belangrijke wedstrijd is, maar dat het voor de rest net zo’n wedstrijd is als alle andere. En als je kind de spanning bij zichzelf merkt, kan een paar keer diep ademhalen om rustig te worden en dus de spanning te verlagen, helpen. Voor andere kinderen helpt het juist om afleiding te zoeken.

Plezier in het sporten

Het belangrijkst blijft natuurlijk dat een kind plezier heeft in wat hij/zij doet en het dus leuk vindt om te sporten. En als ouder speel je een belangrijke rol om ervoor te zorgen dat het plezier behouden blijft. Alles wat zich buiten cirkel 1 bevindt, zijn afleidingen voor een kind en deze zorgen ervoor dat het plezier minder wordt. Dus help je kind om in cirkel 1 te komen/blijven en dus op taak gericht te houden om zo het plezier te behouden.

Lees meer

Foto: Céderic Janssens

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.