Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Sportief of actief leven?

Artikel

Hoewel ik een kantoorbaan heb waarvoor ik 4 dagen per week met mijn kont op een, de eerste uren best comfortabele, stoel zit, toch durf ik mezelf wel sportief te noemen. Maar actief? Dat is een ander verhaal.

Neem nou B. die 5 tot 7 dagen per week fysiek aan het werk is: klimmen, rennen, boksen – noem maar op. Of L., die steevast de fiets pakt en zodra het droog is de deur uitgaat voor een wandeling.

Ik mag dan 3 keer per week een uur lang mijn lichaam afbeulen, buiten die 3 uur ben ik niet zo actief.

Sportieve en actieve kinderen

Zo’n zelfde onderscheid is denk ik te maken is bij kinderen. Misschien is jouw kind er wel zo één die zijn fiets nog niet tegen de muur heeft gegooid nadat het thuiskomt uit school, of – nee pap ik heb geen tijd om te eten! – alweer de achterdeur uit rent met een voetbal onder zijn arm.

Zo’n kind was ik ook. Maar ik had ook vriendinnetjes die liever Pokémon keken in plaats van speelden, uren konden knutselen aan de eettafel of pop Lucy dagelijks van een nieuw kapsel voorzagen. Tijdens de gymles op school deden ze enthousiast mee en vaak waren ze ook nog wel lid van een sportclubje, maar buiten die georganiseerde momenten om, bewogen ze weinig.

Mij leek dat nooit zo’n probleem. Nog steeds niet trouwens. Ja, ik zit veel stil, maar ik sport toch fanatiek? Hoogleraar Sociale Geneeskunde Mai Chin A Paw denkt hier echter anders over. En haar mening telt, vrees ik, toch wat zwaarder dan die van mij.

Enkel 150 minuten bewegen per week is volgens Mai Chin A Paw niet genoeg: we moeten minder stilzitten, want stilzitten is ongezond. (zie ook beweegrichtlijn)

Dat stilzitten is niet iets dat met mijn kantoorbaan zijn intrede heeft gedaan. Hiervoor zat ik op school ook een goede 6 uur stil en ’s avonds tijdens mijn favoriete televisieprogramma al snel nog een uur. Een uurtje gymles op school en een uurtje training op de zaterdag kunnen daar moeilijk tegen opboksen.

En dus?

Een actieve leefstijl dus, waarin bewegen dagelijks een centrale plaats heeft. Op de fiets van en naar school. Een blokje om, gewoon omdat de zon schijnt of omdat je maar twee dingen nodig hebt van de supermarkt. Gezellig met z’n allen uitwaaien op het strand. Volgens bovenstaande hoogleraar zou dit met name de bloedsuikerspiegel van kinderen – en naar ik aanneem ook volwassenen – ten goede komen.

Ik sta in ieder geval even op uit mijn stoel voor een kopje thee (waarbij ik natuurlijk blind langs de snoeppot loop) en een rondje door het gebouw. Want die keus heb ik. Voor jouw basisschoolkind is dat natuurlijk wat lastiger, want om het uur een plaspauze is ook niet alles.

Voor hen is het dus wachten tot scholen meer beweging doorvoeren in de dagelijkse lessen, zoals basisschool De Zandberg al heeft gedaan. Hier worden de lessen af en toe onderbroken voor een dansje of spelletje wanneer de aandacht verslapt. Over die paar uur na school en voor het eten, daar heb jij als ouder natuurlijk wel wat over te zeggen. Past actief leven nog op het lijstje goede voornemens voor dit jaar?

Lees meer

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.