Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Sportakkoord: thema Sport en media

Factsheet

Geplaatst op 6 april 2018

Wat komt er in het sportakkoord en waarin ga je investeren? In dit artikel: thema Sport en media. In de top van meest bekeken tv-programma’s van 2017 staat voetbal op 1,2 en 4. Het is duidelijk dat sport en media nauw verbonden zijn. Het sterk veranderende medialandschap vraagt om heroriëntatie op het thema Sport en media. Waar liggen de kansen voor de toekomst?

Kansen

In het themablad Sport en media beschrijft Kenniscentrum Sport de trends en ontwikkelingen die nu gaande zijn in het sport-media landschap. Technologie, gebruiksgedrag en businessmodellen veranderen snel. Traditionele platformen als televisie zijn aangevuld met online en on-demand platformen, wat een grotere variatie in verdienmodellen oplevert – maar ook meer concurrentie.

Nieuwe verdienmodellen voor producenten van sportcontent, vanuit een innovatieve media-industrie bieden kansen voor de toekomst, aldus de conclusie uit de eerste oriëntatiefase van VWS. Het gewenste toekomstbeeld wordt omschreven als: ‘Nederlanders kunnen de verrichtingen van Nederlandse (top)sportvers volgen via toegankelijke mediabronnen. En sportprestaties worden aantrekkelijk en innovatief weergegeven door Nederlandse media’. Hoe is daarover gesproken tijdens de Voorzet in maart?

Download hier het volledige sportakkoord themablad Sport en media

Wat leverde de discussie op?

Nieuwe verdienmodellen voor sport en media: ja, daar is wel animo voor. En dat kan de markt over het algemeen prima zelf reguleren, vinden de deelnemers. De overheid kan wel belemmeringen wegnemen, bijvoorbeeld met beter internet voor gebruik van alle nieuwe media. En regie vanuit VWS welke evenementen wel en niet in Nederland uitgezonden moeten worden, dat is ook wenselijk, evenals de ondersteuning van een nieuwe ontwikkelingen als een ‘broadcastingfonds’ en ‘smart clubs’.

De deelnemers maken zich niet zulke zorgen of we in Nederland nog wel kunnen blijven kijken naar het Nederlands voetbal of andere grote sporten: dat wordt door de markt opgepakt. Maar sporten als schaatsen: daar zou je moeten kijken naar een nieuw verdienmodel. Innovatie in de manier waarop sport wordt gepresenteerd op de Nederlandse media: ja, ook daar is de markt volop in beweging, maar de overheid hoeft daar niets in te organiseren, zeggen de deelnemers.

Rondetafelgesprekken in het zand van de beachsporthal
Met een themablad bij de hand en veel groene en oranje post-its wordt elk thema voor het sportakkoord verkend.

In hoeverre willen Nederlanders via hun smartphone of tablet kijken naar de wedstrijden (of de sportieve hoogtepunten) van hun kleinkinderen? Moet je daarvoor livestream met abonnementsvormen mogelijk maken (smart club)? Daarover verschillen de meningen. Een aantal spelers in de markt ziet dat helemaal zitten, inclusief het verdienmodel van gerichte advertentieruimte passend bij de doelgroep. Sportbonden kunnen daar dan een rol bij spelen: die zouden ook zelf online platformen kunnen ontwikkelen voor het bekijken van hun sportwedstrijden. Sterker nog: je kunt dan een heel Netflix voor de Nederlandse sportliefhebber samenstellen. Dan is er wel een consortium nodig dat met elkaar de infrastructuur daarvoor oppakt. Er zijn ook non-believers aan tafel, die van mening zijn dat het publiek voor dit soort innovaties te klein is en daardoor niet interessant genoeg voor de commercie.

Meer lezen

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.