Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Spieren afknellen tijdens krachttraining

Artikel

Geplaatst op 29 juni 2012

Geplaatst op 29 juni 2012

Amerikaanse wetenschappers uit Oklahoma concluderen dat krachttraininig met slecht doorbloede spieren leidt tot meer spierkracht dan dezelfde training met goed doorbloede spieren. Deze conlusie verdient de nodige nuance aangezien de wetenschappelijke basis nogal twijfelachtig is.

De Japanse onderzoeker Sato kwam in 1966 per toeval de zogenaamde KAATSU-methode op het spoor. Terwijl hij langdurig geknield naar een monnik luisterde, ervoer hij dezelfde sensatie in zijn kuiten als na een zware krachttraining. In de jaren die daarop volgden heeft Sato de methode verder ontwikkeld, voordat hij deze in 1997 officieel als een gepatenteerde trainingsmethode lanceerde. In Nederland is de KAATSU-methode ook wel bekend als occlusie-training. Deze trainingsvorm kenmerkt zich doordat tijdens de krachttraining de bloedstroom van en naar de spieren is afgeknepen door een stuwband. Door deze beperking van de bloedstroom zou krachttraining met lichte gewichten dezelfde effecten hebben als het trainen met zware gewichten met een normale bloedstroom.

Volgens Sato zou de KAATSU-methode interessant kunnen zijn voor bijvoorbeeld atleten die tijdens een revalidatieproces niet volledig belastbaar zijn. Ondanks dat Loenneke en zijn collega’s stellen dat de risico’s van deze trainingsvorm niet groter zijn dan die van gangbare vormen van krachttraining, is een waarschuwing op zijn plaats. Zo is er een casestudy bekend van een 31-jarige Noorse ijshockeyer die na een KAATSU-training dusdanig veel spierschade had, dat een ziekenhuisopname noodzakelijk was [1]. Het duurde 18 dagen voordat hij weer kon trainen.

Het is echter de vraag of het afknijpen van de bloedbaan wel zo noodzakelijk is voor het trainingseffect. Uit een recent door Topsport Topics samengevatte studie blijkt namelijk dat het trainen met lichte gewichten tot uitputting sowieso leidt tot een toename van de spierkracht en -massa. Ook zonder dat de bloedbaan is afgeknepen. Wellicht dat dit ook een verklaring biedt voor het feit dat Loenneke en zijn collega’s geen eenduidige fysiologische verklaring geven voor de effecten van KAATSU-training. Desondanks concluderen zij uit hun analyse dat krachttraining volgens de KAATSU-methode zelfs op een belasting vanaf 20% van de maximale kracht leidt tot spiergroei en een toename van de spierkracht. Trainen met een belasting van 20% van de maximale kracht is aanzienlijk lager dan de 70% die het toonaangevende American College of Sports Medicine (ACSM) aanhoudt als minimale belasting die noodzakelijk is voor spiergroei.

Ondanks dat de Amerikaanse wetenschappers geen fysiologische verklaring geven, komen ze wel met een zeer opmerkelijk effect wat betreft de spieradaptatie aan KAATSU-training. Een effect dat haaks staat op de huidige inzichten. Het is namelijk al lang bekend dat na krachttraining er eerst een toename van de kracht plaatsvindt ver voordat de spier zelf groeit. De Amerikanen speculeren echter dat deze volgorde als gevolg van KAATSU wel eens precies andersom kan zijn. Eerst een groei van de spier en daarna pas een toename van de kracht. Deze speculatie is gebaseerd op slechts een tweetal studies die uitgevoerd zijn bij ongetrainde mensen. Het is dan ook sterk de vraag hoe waarschijnlijk deze verklaring is. Het is zoals gezegd überhaupt de vraag of de KAATSU-methode werkt. Laat staan bij atleten. Van de 11 studies die geanalyseerd zijn, is er namelijk slechts 1 uitgevoerd bij atleten. Daarnaast zijn 5 van de 11 studies gepubliceerd in het International Journal of KAATSU Training Research. Een blad waarin doorgaans alleen Japanners publiceren en waar Sato, de uitvinder van de methode, opvallend vaak betrokken is bij de publicaties.

__________
[1] Iversen E, Røstad V (2010) Low-load ischemic exercise induced Rhabdomyolysis. Clin. J. Sport Med., 20: 218-219.

Loenneke JP, Wilson JM, Marín PJ, Zourdos MC, Bemden MG (2012) Low intensity blood flow restriction training: a meta-analysis. Eur. J. Appl. Physiol., 112: 1849-1859.
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.