Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Spelen zonder toezicht is belangrijk en leerzaam

Artikel

Op school leren ze touwklimmen, buiten klauteren ze in bomen. Tijdens gym leren ze op de balk te balanceren, buiten schooltijd op de stoeprand. Met hulp van een volwassen hand maken ze hun eerste sprong over een bok, zodra ze thuis zijn springen ze met plezier zelfstandig op en van de bank.

De meeste dingen die kinderen tijdens gestructureerde sportactiviteiten doen, kunnen en doen ze ook wanneer ze zelf spelen zonder toezicht. Het grote verschil? Zonder volwassenen, opdrachten en verplichtingen kan een kind zijn eigen tempo bepalen.

Veiligheid, ontwikkeling en inschattingsvermogen

Als Sanne tijdens de gymles nog niet helemaal naar boven durft te klimmen, is ze daar nog niet klaar voor. Maar misschien zie je haar drie weken later wel bovenin de grootste boom op het speelplein zitten. Toen was ze dus wél klaar om de volgende stap te zetten. Zonder hulp, zonder druk, zonder toeziend oog.

Kinderen weten heel goed wat ze nodig hebben en wat ze wel of niet aankunnen. Er gebeuren minder ongelukken wanneer een kind op eigen initiatief buiten speelt dan wanneer het onder aanmoediging van een ouder het nieuwe klimrek op een zacht rubberen ondergrond beklimt.

Hoe minder kinderen vrij zijn om buiten te spelen zoals zij willen, hoe minder goed hun zintuigen zich ontwikkelen. Zowel hun balans als ruimtelijk gevoel en lichaamsbewustzijn lijden onder de afnemende vrije speeltijd. Kinderen worden onhandiger, botsen vaker tegen elkaar aan en sommige leraren hebben zelfs kinderen van stoelen zien vallen.

Voor elk zintuig een activiteit

Kinderen zijn niet voor niets gek op bepaalde activiteiten waar jij als volwassene niet aan moet denken. Heel snel rondjes draaien of veel te hoog zwaaien op de schommel bijvoorbeeld. Deze activiteiten helpen hen hun vestibulaire systeem, hun evenwichtssysteem, te ontwikkelen.

Lichaamsbewustzijn ontwikkelen ze door veel andere simpele spelletjes waarbij er geklommen en geklauterd wordt. Kinderen doen dit op hun eigen tempo. Als jouw kind de trap naar de hogere glijbaan opklimt, dan is het klaar voor deze volgende stap. Maar laat het die stap altijd op eigen initiatief nemen.

Het gevaar van gestructureerd spel is dat wij als volwassenen kinderen graag ‘pushen’ om iets nieuws te proberen, terwijl zij hier soms gewoonweg nog niet klaar voor zijn.

Jouw kind kent zichzelf het beste. Als het klaar is voor the next level, dan laat het je dat wel weten.

Lees meer

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.