Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Schaafijs verlaagt energiegebruik in de warmte

Artikel

Geplaatst op 12 april 2017

Geplaatst op 12 april 2017

Sporters die schaafijs eten voordat zij in de warmte gaan fietsen gebruiken minder energie. Daarnaast zweten ze minder en hebben ze het minder warm aan het begin van hun rit.

Door ijs te nuttigen gaat de lichaamstemperatuur omlaag. Voor een sporter die zich in het zweet gaat werken kan dit belangrijk zijn. Het blijkt namelijk dat de lichaamstemperatuur snel oploopt wanneer iemand zich in de warmte inspant. Dit is ongunstig, omdat het bloed naar de huid zal stromen om te koelen, in plaats van naar de spieren waar het tijdens inspanning eigenlijk nodig is. Als de lichaamstemperatuur te hoog wordt zal de sporter snel gas terug moeten nemen of op moeten geven. Logischerwijs staat dit een goede prestatie in de weg.

Wielrenners kunnen meer warmte opslaan door ongeveer een halve kilo schaafijs te eten: namelijk zeven gram per kilogram lichaamsgewicht. Hierdoor daalt hun lichaamstemperatuur met ongeveer één graad Celsius. Dit verklaart ook waarom zij minder zweten in het begin van hun fietstocht in de warmte en waarom ze het ook minder warm hebben.

IJstijd

Als sporters ijs eten voordat ze in de warmte gaan fietsen gebruiken zij ongeveer 21 procent van hun energie voor het fietsen in plaats van 20 procent als zij lauw water drinken (37 graden Celsius) tijdens hun één uur durende fietstest in 35 graden Celsius. Die ene procent lijkt weinig maar het betekent wel dat dat ze voor eenzelfde inspanning vijf procent zuurstof besparen. Dit vonden de onderzoekers dan ook. Verder kwam uit dit Australische onderzoek naar voren dat de ijsetende sporters ongeveer het eerste kwartier van hun warme fietstocht minder zweetten.

Om te voorkomen dat de deelnemers met een sloot ijswater in hun maag op de fiets moesten springen, gaven de onderzoekers de deelnemers een half uur om de halve kilo ijs te verorberen. Rustig deze hoeveelheid ijs wegwerken voorkomt ook hoofdpijn (‘brain freeze’). Daarnaast is het verstandig eerst het ijs eten (of ‘ice slurries’ drinken) voor trainingen uit te proberen en vervolgens te gaan sporten. Zo kan het lichaam wennen aan het verwerken van zulke grote hoeveelheden ijs. In het factsheet over dit zogenoemde pre-coolen zijn meer adviezen te lezen.

Zimmermann M, Landers G, Wallman KE, Saldaris J (2016) The effects of crushed ice ingestion prior to steady state exercise in the heat. Int. J. Sport Nutr. Exerc. Metab., In Press DOI: 10.1123/ijsnem.2016-0215
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.