Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Sanne van Paassen: eten na het sporten

Artikel

Voor kinderen is het heerlijk om lekker te sporten. Sporten is een echte uitlaatklep. Ze zien hun vriendjes en vriendinnetjes weer, leren bovendien nog eens veel vaardigheden en het is goed voor hun gezondheid. Misschien zit jouw kind zelfs op meerdere sporten of hobby’s. Dan is het fijn dat jouw kind snel herstelt en weer volop energie heeft voor de activiteiten. Naast rust heeft voeding grote invloed op het herstel van je lichaam.

Snel herstellen?

Misschien heb je hier als ouder nog nooit over nagedacht. Hoe kan ik het herstel na het sporten van mijn kind bevorderen? Is dat voor kinderen ook belangrijk? Welke factoren beïnvloeden dit? Ik denk dat dit ook zeker belangrijk is voor kinderen! Jij vindt het toch ook belangrijk dat zij snel weer fit zijn en lekker kunnen spelen? Voor mij is dit in tenminste wel het geval. Als topsporter wil ik zo snel mogelijk herstellen om weer optimaal te trainen. Dit doe ik enerzijds door genoeg rust in te plannen tussen verschillende trainingen en ik zorg ervoor dat ik voldoende slaap. Daarnaast heeft voeding grote invloed op het herstel!

Eiwitten? Het allerbelangrijkst door te eten na het sporten

Het allerbelangrijkste is het aanvullen van eiwitten na het sporten. Tijdens het sporten vinden er spierbeschadigingen plaats. Eiwitten zorgen ervoor dat deze snel hersteld worden! Zelf neem ik regelmatig eiwitshakes. Maar voor kinderen is dit zeker nog niet nodig! Met gezonde voeding kan je op een goede manier je eiwitten aanvullen. Goede eiwitbronnen zijn bijvoorbeeld kwark en eieren. Maar je kan ook aan vlees, vis of noten denken. Het is belangrijk om binnen dertig minuten na het sporten je eiwitten aan te vullen.

 

Vocht

Tijdens het sporten zweten de kinderen. Hierdoor verliezen zij vocht en mineralen. Belangrijk is het dat zij dit vocht snel na het sporten weer aanvullen. Je kunt puur water drinken. Liever geen sportdrankjes zoals AA Drink. Deze drankjes zitten zo vol met suikers. Ze bevatten veel koolhydraten maar geen vitamines en mineralen. Deze drankjes zijn vulling en geen voeding! Het is belangrijk dat je meteen na het sporten het vocht tekort aanvult.

En verder…

Daarnaast is het belangrijk dat je na het sporten je koolhydraten aanvult. Dit kan in de vorm van een grotere maaltijd. Dit hoeft niet direct, maar twee uur na het sporten is dit raadzaam. Tevens zorgen voldoende vitamines en mineralen uit groentes en fruit voor een optimaal herstel.

Hoe doe je dat dan?

Ik kan me voorstellen dat je hier nog nooit over nagedacht hebt. Daarom even een paar praktische tips hiervoor:

  • Als je kind ‘s avonds gaat sporten, neem dan het toetje (eiwitbron) na het sporten.
  • Geef je kind een bidon met water mee en zorg ervoor dat dit ook na het sporten gedronken wordt.
  • Zorg ervoor dat je kind gedurende dag voldoende groentes en fruit eet.
  • Heb je al eens een eieromelet gemaakt en deze gevuld met groentes? Dit is een lekker recept voor na het sporten!
  • Let er op dat je kind iedere maaltijd voldoende eiwitten eet: vlees, vis, noten of bonen. Dit zorgt ervoor dat je kind genoeg eiwitten binnenkrijgt voor een optimaal herstel!

Zelf ben ik een grote smoothie fan! Dit is ook een goede manier om kinderen meer groentes en fruit te laten eten. Je kan dit serveren als een milkshake. Misschien zullen ze moeten wennen aan de kleur, maar uiteindelijk zullen ze dit lekker vinden! Dit is mijn favoriete herstelsmoothie (http://bioteaful.nl/recept-herstelsmoothie/). Op deze manier vul je direct vocht, eiwitten, vitamines en mineralen aan.

Succes met deze tips en als jullie vragen hebben kunnen jullie deze mailen naar: sanne@bioteaful.nl.

Lees meer

Foto: Josh Davis

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.