Ritme in hardlopen krijgen en die rot kuitblessure voorkomen! | Alles over sport
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Ritme in hardlopen krijgen en die rot kuitblessure voorkomen!

Blog

Een verhuizing kan blijkbaar flink roet in het eten gooien wat je sportieve leven betreft.. Qua activiteitenniveau zit het wel snor: van de hele dag timmeren, schilderen en opruimen word je best moe (lees: voldaan). Maar de tennisvereniging is plots aan de andere kant van de stad en de dansles een half uur fietsen.

Tennis heb ik opgezegd: te duur en te weinig tijd om de contributie ‘eruit’ te halen. Dansen doe ik nog, maar ik sta op het punt dat in te wisselen voor één keer per week bikram yoga. Dat zet waarschijnlijk niet echt zoden aan de dijk. Want wat wil ik eigenlijk? Sportiever worden, toch regelmatig(er) dat hart sneller laten kloppen.

Het grote voordeel van de verhuizing is dat ons nieuwe huis in een groene omgeving staat. Heerlijke natuur om van te genieten. Ik heb eerder wel hard gelopen, vlak na de geboorte van mijn kinderen, maar met het oplopen van de jaren raakte ik steeds geblesseerd aan mijn kuit. Toch kriebelt het, mijn wens is om het hardlopen (blessurevrij) weer op te pakken. Dat kan ik doen in de buurt waar ik woon, kost niets én het laat mijn hart sneller kloppen.

Ik woon samen met Bas en onze twee kinderen Betty (12) en Guus (8) in Amsterdam Nieuw-West. In mijn vrijetijd ben ik actief voor de voetbalvereniging van mijn zoon, sc Buitenveldert. Als F-coördinator probeer ik ouders en kinderen een zo’n plezierig mogelijke ‘voetbaltijd’ te bezorgen. Zelf heb ik al vanaf jonge leeftijd enorm genoten van sporten. Ik ben jong begonnen met handbal en heb dat tot mijn dertigste gedaan. Van de mini’s tot aan eredivisie en zelfs Europacup wedstrijden. Ik kijk hier met veel plezier op terug en heb er veel van geleerd. Ook minder leuke dingen. Bijvoorbeeld dat de omgeving – ouders en trainers – een enorm negatieve stempel kunnen drukken op het spelplezier van de sporter. Een veilig sportklimaat is waar ik me hard voor maak bij Buitenveldert. Maar naast het vrijwilligerswerk wil ik tijd vrij maken om zelf te sporten. Hopelijk helpt de FITchallenge mij daarbij!

*** 15 februari 2017 ***

Fotodagboek week 5: Ik ga ervoor!

Het is nu ruim een maand geleden dat ik me voor de challenge heb ingeschreven en er is een hoop gebeurd. Ik heb mijn laatste dansles gehad :-(, ben flauwgevallen bij bikram yoga, heb enorme spierpijn in mijn benen en harde kuiten. Dat klinkt allemaal niet best, maar toch ben ik optimistisch.

Heb zin om meer aandacht aan mijn lijf te schenken. De afgelopen periode heb ik ongeveer vier keer hardgelopen. Ik heb het rustig opgebouwd en geen last van mijn kuit tijdens en na het lopen. Mijn spierpijn komt vooral door een fitness sessie waar ik me iets te veel heb uitgeslooft. Legpress was te zwaar en dat heb ik soort van genegeerd; leermoment! Net als dat flauwvallen bij bikram yoga: mijn grens te laat herkend.

Afgelopen maandag mocht ik juist de grens opzoeken en heb ik een sportmedische keuring bij sportarts Jessica Gal gehad. De uitslag viel mij niet tegen; ik heb een goede basisconditie en die wordt nog beter als ik twee kilo afval :-). Dat was overigens ook een doel deze afgelopen maand en dat heb ik niet gehaald – boe!

 Verder heeft Jessica mijn lijf onderzocht. De eye-opener is dat ik door mijn core en bovenbenen te versterken, de belasting op mijn kuiten kan verlagen. En als ik wat last heb van harde kuiten niet meteen moet stoppen, maar de trainingsintensiteit verlagen. Verder de kuiten blijven rekken en versterken, maar dat wist ik al :-). Het is bij mij vooral een kwestie van doen! Hup die bank af en onder het televisie kijken of tanden poetsen balans- en spierversterkende oefeningen doen. Ik ga er voor.

PS: die cadeautjes (skippybal en touw) die ik kreeg, komen daarbij goed van pas, dank daarvoor!

***7 februari***

Fotodagboek week 4: De eerste hardlooptraining is een feit!

 

***25 januari***

2 vragen aan: Dayenne had een gesprek met een personal trainer en blijft last houden van haar terugkerende blessure.

Met welke sportexpert heb je een consult gehad?
Ik heb op 12 januari een gesprek gehad met Mirjam van Sports World in Amsterdam. Zij is personal trainer daar. Ik heb mijn uitdaging met haar besproken en mijn achtergrond. Ze vindt het een reëel doel en heeft me wat tips gegeven, zoals het kopen van nieuwe hardloopschoenen (die had ik namelijk al tien jaar). De volgende stap is het maken van een afspraak met een sportarts. Ik wil namelijk graag meer weten over mijn fitheid en ook over mijn steeds terugkerende blessure bij het hardlopen. Heb informatie ingewonnen bij Jessica Gal Sportartsen. Het is nu kiezen welke sportmedische keuring ik graag wil en dan kunnen we een afspraak plannen. Ik loop dus wat achter op (hardloop)schema :-).

Wat was de reden dat je koos voor deze expert?
Ik heb deze expert niet zelf gekozen, maar is aangewezen en het was een leuk gesprek. Niet heel veel verrassends maar prettig om bevestiging te krijgen en een excuus om te gaan shoppen is ook niet verkeerd. Ik ging er met een goed gevoel weer weg en zin om echt te gaan beginnen. Mijn grootste eye-opener is geweest dat ik misschien een maatje moet zoeken om mee samen te gaan lopen aangezien hardlopen niet mijn favoriete sport is. Mijn motivatie ligt nog iets te veel buiten mezelf denk ik. Ik verwacht meer van mijn sportmedische keuring oftewel de afspraak met de sportarts. Ondertussen nog geen meter hardgelopen :-(…

Wordt vervolgd.

Dayenne krijgt als vervolg een sportmedische keuring bij een sportarts om eens goed te kijken naar haar blessure.

 

***12 januari***

Nog niet hardgelopen, maar wel actief bezig geweest!

Zaterdag 31 december stond in het teken van de voorbereiding op een gezellig samenzijn met vrienden. Samen met een vriendin had ik bedacht dat we in teams van twee zouden koken, elk team een ‘gang’. Ik zou de boodschappen regelen. Naar de supermarkt en slager gefietst, iets vergeten en weer terug. Druk, druk en geen tijd voor sportiviteit…

Na een superfijne avond, zijn we de volgende dag naar het strand in Bloemendaal gereden. Lekker uitwaaien en weer fris in het hoofd. Het was dit jaar erg koud, dus na een kleine wandeling (met bal uiteraard) snel een strandtent ingedoken voor chocomel en bitterballen.

Langzamerhand begon het te dagen dat ik me echt had opgegeven voor de #FITchallenge17 en ik kreeg er zin in: gezonder eten en meer sporten! ‘s Ochtends had ik me gewogen en dat was even schrikken!

Ik zag op mijn telefoon dat ik ondertussen een mail had gekregen van Marloes, de sportfysiotherapeut, die mij advies heeft gegeven op mijn #Fitchallenge17 doelen. Misschien de lat te hoog gelegd? En niet 1 keer, maar in ieder geval 2 (en nog beter 3) keer hardlopen per week. Heb ik daar überhaupt tijd voor? Tweede advies: eerst mijn kuiten sterker maken door oefeningen. Goed plan! Ben ik meteen mee begonnen.

Afgelopen dinsdag mijn eerste les Bikram Yoga gevolgd: pittig maar heel voldaan na afloop. Gisteravond dansles met na afloop een borreltje in de kroeg. Top begin van het jaar, weliswaar nog niet hardgelopen maar wel actief bezig geweest.

Bewaren

Geselecteerd voor jou