Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Prestatieverbetering door gebakken bieten?

Artikel

Geplaatst op 27 april 2012

Geplaatst op 27 april 2012

Onlangs verscheen op o.a. nu.nl en gezondheidsnet.nl het bericht: “Bietjes verbeteren uithoudingsvermogen”. Op zich is dat geen onwaarschijnlijke kop aangezien uit diverse wetenschappelijke studies is gebleken dat het drinken van bietensap (bevat nitraat als werkzame stof) inderdaad kan leiden tot een verbetering van de duurprestatie.

Topsport Topics heeft één van de goed uitgevoerde studies reeds samengevat (zie link). In het onderzoek waaruit de bovenstaande kop is afgeleid, is het nitraat echter op een andere manier ingenomen dan tot op heden het geval is geweest. Murphy et al. wilden namelijk weten of het eten van één portie gebakken bieten ook tot een prestatieverbetering leidt.

De auteurs hebben dit onderzocht door vijf mannen en zes vrouwen (leeftijd 18-55 jaar) tweemaal een 5 kilometer te laten hardlopen op een lopende band. Tijdens de testen bepaalden de proefpersonen zelf de snelheid, maar wisten ze niet hoe hoog die was. Eenmaal hadden de proefpersonen 75 minuten voorafgaande aan de test 200 gram gebakken bieten gegeten (overeenkomend met ≥ 500 mg nitraat) en eenmaal 200 gram cranberrysaus. De testen werden in een wisselende volgorde uitgevoerd. De proefpersonen wisten volgens Murphy et al. niet welk voedsel een positief effect zou kunnen hebben op de prestatie. De hoeveelheden kilocalorieën en koolhydraten die werden ingenomen waren vergelijkbaar. Naast de gemiddelde snelheid is ook gekeken hoe zwaar de proefpersonen de test ervoeren.

Het eten van de gebakken bieten resulteerde niet in een significant hogere gemiddelde snelheid dan het eten van de cranberrysaus. De laatste 1,8 kilometer werd echter wel 0,6 km/uur sneller gelopen. Daarnaast bleek dat na het eten van de gebakken bieten de eerste 1,6 kilometer als minder zwaar werd ervaren. Er zijn geen verschillen gevonden in de gemiddelde hartfrequentie en in de bloeddruk voorafgaande aan en één uur na afloop van de maaltijd.

In diverse media is de conclusie van het onderzoek dat gebakken bieten ‘het uithoudingsvermogen verbeteren’ overgenomen. Dit is opmerkelijk, aangezien er geen significant verschil is gevonden in de gemiddelde snelheid waarmee beide testen gelopen zijn. Dat er geen significant verschil is gevonden is niet verwonderlijk, aangezien het verschil in de gelopen eindtijden tussen de verschillende proefpersonen bijna 16 minuten (!) was. Ook is het maar de vraag of er daadwerkelijk ≥ 500 mg nitraat is ingenomen. De nitraatconcentratie is namelijk op geen enkel moment gemeten, niet in de bieten en niet in het bloed. Het is dus onduidelijk hoeveel nitraat het lichaam is binnengekomen door het eten van de gebakken bieten. Mede op basis van deze discussiepunten is de enige juiste conclusie dat het een slecht uitgevoerde studie is. Het is aan de hand van de studie van Murphy et al. dus niet te zeggen of het eten van gebakken bieten een positief effect kan hebben op de prestatie. De kwaliteit en de opzet van de studie zijn daar simpelweg veel te slecht voor.

Murphy M, Eliot K, Heuertz RM, Weiss E (2012) Whole beetroot consumption acutely improves running performance. J. Acad. Nutr. Diet., 112: 548-552.
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.