Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Power yoga: Vinyasa versus Ashtanga

Artikel

Omdat we wel mee willen in de yoga en mindfulness trend maar toch ook wel echt willen sporten (hallo fit zomerlijf!), vinden we ‘m inmiddels overal terug: power yoga. Maar zoals je zelf waarschijnlijk ook al wel doorhad, is power yoga een behoorlijk verwesterde benaming van yoga vormen die al heel veel langer bestaan, namelijk Vinyasa en Ashtanga.

Vinyasa is een van de populairste vormen van yoga in onze Westerse wereld. Dit heeft deels te maken met het redelijk hoge tempo dat wordt aangehouden bij deze yogavorm. Zoals we al zeiden: we willen best aan yoga doen, maar we willen ook fit blijven. De snelheid waarmee houdingen elkaar tijdens Vinyasa opvolgen, betekent dat het voelt als een echte workout.

Oorsprong

Maar zo is Vinyasa natuurlijk niet begonnen. Vinyasa vindt zijn origine bij Sri Kirshnamacharya, de grondlegger van de moderne yoga. Het komt voort uit de Ashtanga yoga traditie, die vertaald wordt als ‘achtvoudig pad’. De acht paden staan beschreven in de Yoga Sutras (hét boek van de yogi, geschreven op basis van de wijsheden van de ‘vader van yoga’: Patanjali). leggen we hier uit.

Kirshnamacharya ontwikkelde na zijn studies een relatief uitdagende yoga vorm en deelde deze met zijn leerling Pattabhi Jois. Jois gaf in het begin van de 20e eeuw les in de stad Mysore in India. Zijn yoga variatie bestaat uit de zes Ashtanga Vinyasa Yoga series die nu het meest bekend zijn.

Kenmerken van Vinyasa

Vinyasa betekent breathing and movement system: voor elke beweging is er één ademhaling, met als gevolg dat het tempo van een Vinyasa yogales vrij hoog ligt. Terwijl in Ashtanga yoga de series van Asana’s – houdingen – redelijk vast staan, zijn deze bij Vinyasa yoga vrijer. Dit betekent dat lessen enorm variëren. Elke yogadocent heeft een eigen stijl en ook per docent kunnen lessen sterk uiteen lopen. Eén van de grote voordelen hiervan is dat het de ruimte biedt om, in lijn met Kirshnamacharya’s visie, lessen aan te passen op de behoeften van de groep op dat moment.

Dit betekent niet dat er helemaal geen rode lijn loopt door alle Vinyasa lessen. Ze starten meestal met een warming-up, gevolgd door een flow (een serie Asana’s) die drie keer wordt herhaald: de Vinyasa krama. Hiermee wordt opgebouwd naar de ‘piek’ van een les. De krama’s geven je de kans om jezelf te ontwikkelen. Aan elke complexere yogahouding gaan namelijk meer simpele poses vooraf, die je helpen om de benodigde kracht en balans te ontwikkelen. Sla deze niet over, want de kans is groot dat je gefrustreerd raakt doordat die ingewikkelde maar gave pose keer op keer mislukt. Niet rennen voor je kan lopen; geen headstands voor down dogs.

Tussen elke flow, is er een Vinyasa. Meestal is dit een zonnegroet, maar je kan ook een basishouding als de down dog, kinderpose, of andere Vinyasa doen die op die dag past bij jouw lichaam en behoeften.

Een Vinyasales sluit af met wat wij een cooling down zouden noemen, maar in yogatermen de ‘maanzijde’ van de les wordt genoemd.

Kenmerken van Ashtanga

Ashtanga yoga heeft een veel langzamer tempo dan Vinyasa. Houdingen worden niet voor één ademhaling, maar voor langere tijd aangehouden: 5 – 8 ademhalingen, waarbij het in- en uitademen elk 10 – 15 seconden duren. Dit maakt deze vorm van yoga, zeker voor beginners, erg zwaar. Zie het als het vasthouden van een wall squat voor vier minuten, en dan zonder de muur. Daarbij is opmerkelijk dat er bij Ashtanga traditioneel gezien minder aandacht is voor een correcte uitvoering van de verschillende poses, juist terwijl hier wel ruim te tijd voor is. Ook dit maakt deze vorm van yoga minder geschikt voor beginners, al is dit ook sterk afhankelijk van waar je de les volgt: er zijn tegenwoordig genoeg docenten die hier wel de tijd voor nemen.

Ashtanga is strikt in de houdingen die elkaar opvolgen tijdens een flow. Zo strikt zelfs, dat in sommige lessen geen docent aanwezig is die de houdingen voor doet. Ken je de routine eenmaal en weet je zeker dat je uitvoering ervan goed is, dan is dit dus wel een goede vorm van yoga om thuis mee verder te gaan.

Ashtanga Vinyasa lessen combineren de twee vormen door qua tempo tussen Vinyasa en Ashtanga in te gaan zitten, aandacht te besteden aan een correcte houding en enige vastheid te hanteren in de bewegingen die je gedurende een les uitvoert.

Voor wie?

Ashtanga en Vinyasa yoga zijn geschikt voor iedereen die de nadruk wil leggen op het verbeteren van kracht- en uithoudingsvermogen. Alleen al het veelvuldig voorkomen van de zonnegroet – die ondermeer Chaturangas bevat, een push-up achtige beweging – zorgt ervoor dat je kracht opbouwt in je bovenlichaam. Nee, je wordt er geen bodybuilder van, maar je werkt zeker aan je functionele kracht.

Ashtanga: voor wie..

  • houdt van routine
  • kracht wil opbouwen door langdurige inspanning
  • al enige ervaring heeft met yoga

Houd je van routine en een wat rustiger tempo, dan is Ashtanga wellicht voor jou. Let er hierbij dus wel op dat je les volgt bij iemand die wél let op een juiste houding en deze ook voor doet.

Vinyasa: voor wie..

  • het tempo graag iets hoger heeft liggen en houdt van variatie
  • wel wat calorieën wilt verbranden
  • geen last heeft van blessure
  • geen last heeft van een slechte lichaamshouding
  • zich aangesproken voelt door de term ‘power yoga’

Ligt jouw voorkeur bij een hoger tempo, wil je wellicht zo veel mogelijk calorieën verbranden en houd je van variatie en de mogelijkheid de yoga flow af te stemmen op hoe je je die dag voelt, kies dan voor Vinyasa. Vinyasa wordt aangeboden op verschillende niveaus en in beginnerslessen wordt vaak een iets langzamer tempo aangehouden, zodat iedereen de les goed kan volgen en er ook tijd is om, waar nodig, je houding te corrigeren. De nadruk die op ademhaling wordt gelegd bij Vinyasa yoga, kan bovendien kalmerend werken (maar dit is ook persoonsgebonden).

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.