Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Op welke toon kan je het best een kind aanspreken?

Artikel

In het vervolg op eerdere blogs over groeimindset over groeimindset en fixed mindset geef ik in deze blog concrete tips over hoe je een groeimindset kan ontwikkelen bij je kinderen. Je kind aanspreken kan namelijk op twee heel verschillende manieren.

Welke boodschap zend je uit?

Alles wat je doet en zegt als ouder/coach zendt een boodschap naar kinderen. Denk eens na over wat voor een boodschappen jij geeft. Geef je een oordeel aan eigenschappen die een kind voor altijd bezit? Of geven je boodschappen aan dat een kind een persoon in ontwikkeling is en dat je geïnteresseerd bent in die ontwikkeling?

Dus niet: 

  • Je tekening is niet mooi.
  • Dat heb je verkeerd gedaan.

Maar wel:

  • Zolang je je best doet, mag jij tekenen zoals jij wilt.
  • Zullen we samen een manier zoeken om het beter te doen?

Complimenten geven/belonen

Hoe geef jij kinderen een compliment? Beloon je hun intelligentie en/of talent? Of beloon je hun inzet, keuzes en gebruikte strategieën (dus het proces)? De eerste manier van belonen stuurt een kind richting de fixed mindset en de tweede richting een groeimindset. Dus wees je ervan bewust of je je kind stimuleert en beloont voor het proces en de ontwikkeling die hij/zij doormaakt of voor zijn/haar kunnen.

Dus niet:

  • Wat ben je goed in voetbal/rekenen/etc.!
  • Wat ben je slim!
  • Je hebt hier echt talent voor!

Wel:

  • Jij hebt echt hard gewerkt om zo goed te worden.
  • Dat heb je op een goede manier opgelost.
  • Jouw manier van werken zorgt ervoor dat je goed bent in rekenen.

Ongewenst gedrag corrigeren

Wat hierboven staat, geldt eigenlijk ook in omgekeerde vorm voor als een kind iets niet goed heeft gedaan. Dus zeg niet dat je kind niet goed is, geen talent heeft of niet slim genoeg is, maar geef aan dat je kind harder of anders dient te werken om dingen voor elkaar te krijgen.

Dus zeg wel eerlijk dat iets niet goed is, maar geef ook een oplossing voor hoe het beter kan, door bijvoorbeeld naar andere strategieën te kijken of door je kind te stimuleren om harder te werken.

Dus niet:

  • Je kan echt niet goed voetballen/rekenen/etc.!
  • Wat ben je toch onhandig.
  • Je bent echt niet lief!

Maar wel:

  • Als je goed wilt worden in voetbal/rekenen/etc. dien je er harder voor te werken en/of manieren te vinden om het beter te doen.
  • Zullen we samen eens kijken of we dat op een handigere manier kunnen doen?
  • Je gedrag is niet acceptabel. Verander je gedrag door…

Conclusie

Vraag altijd om volledige betrokkenheid en inzet van je kind. Beloon dit en verhoog zo het zelfvertrouwen. Vraag je kind niet om iets foutloos te doen, want dat kan niet. Daardoor tast je het zelfvertrouwen van kinderen aan.

Iedereen (ouders, coaches, leraren) wilt dat elk kind zich ontwikkelt volgens zijn of haar potentieel. Gebruik hiervoor de groeimindset door het proces en niet het resultaat te belonen en stimuleren.

Lees meer

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.