Nieuwe gewoontes aanleren en vasthouden: 9 tips | Alles over sport

Nieuwe gewoontes aanleren en vasthouden: 9 tips

Artikel

geplaatst op: 7 februari 2017

En niet voor een week. Want uiteindelijk wil je al die goede voornemens, grote uitspraken, plannen, wensen, dromen en doelen natuurlijk realiseren en vanaf nu vasthouden. Daarom: 9 tips om te zorgen dat die nieuwe gewoontes aanleren, lukt. Niet misschien. Niet hopelijk. Gewoon lukt. Gebaseerd op door het Mulier Instituut onderzochte gedragsmodellen.

1. Focus op de lange termijn, niet op morgen

Vraag je je elke middag weer af waarom je toch zwikt voor een punt taart van een collega, kiest voor een Snickers in plaats van een appel, of die ochtend toch nog een keer hebt gesnoozed in plaats van te gaan hardlopen? We hebben het antwoord voor je. We tillen namelijk zwaarder aan winst of verlies op de korte termijn dan op de lange termijn. Daarbij houden we graag vast aan wat we hebben.

Oplossing: stel korte termijn doelen en vier tussentijdse overwinningen. Als je doel is om 25 kilo af te vallen of een marathon te lopen, dan kan dat nog wel even duren. Door korte termijn doelen te vormen binnen je lange termijn doel, blijf je gemotiveerd.

2. Schat gezondheidsrisico’s goed in

Eerlijk: hoe vaak heb je de kans op gezondheidsrisico’s door te weinig bewegen al afgedaan als iets dat voor jou toch niet relevant is? Maar die vriendin die vorige week door haar enkel ging tijdens het hardlopen? Ja hallo, dat kan jou ook zomaar gebeuren!

Oplossing: overdrijf niet, onderschat niet. Heb je overgewicht? Wees hierover dan eerlijk tegen jezelf. Maar zorg ook dat je dat bent over de risico’s van die sport waar je maanden geleden al mee zou beginnen. Want die vallen waarschijnlijk wel mee, ondanks wat je toen in dat komische Facebook filmpje zag..

3. Houd rekening met eerdere ervaringen

Eerdere ervaringen worden heel snel onderdeel van je systeem. En worden vervolgens automatisch opgeroepen wanneer je weer in aanraking komt met iets dat nauw verband houdt met die ervaring. Dus ben je als kind ooit hard geraakt door een softbal? Dan zou het heel goed kunnen dat je daar nu wat huiverig voor bent. Was je vroeger slecht in sport? Werd je als laatst gekozen bij de gymles? Misschien beinvloedt dat je gedrag nu ook nog wel.

Oplossing: boost je zelfvertrouwen! Nu en vroeger zijn twee volledig verschillende dingen. Vind je het eng om de sportschool in te gaan vanwege die ene nare ervaring jaren terug? Ga dan eerst een met een vriendin. Maak een afspraak met een trainer. Ga op een rustig tijdstip. Ditzelfde geldt voor hardlopen, fietsen, yoga – zorg dat je weer vertrouwen krijgt in je eigen kunnen. You’ve got this!

4. Onderschat de invloed van je omgeving niet

Als al jouw vrienden op vrijdag om 5 uur de kroeg inschieten, is de kans groot dat je dit zelf ook doet. Hoe goed je voornemen om te sporten ook was. Eet de hele familie op zaterdag steevast pizza? Dan kan het best lastig zijn om toch voor jouw lichtere maaltijd te gaan.

Oplossing: geef je doelen aan bij je omgeving en vraag om support. Of vorm een cirkel van mensen om je heen met dezelfde doelen.

5. Manage je verwachtingen

Rome werd niet in één dag gebouwd, jouw huidige gewoonten niet in één dag gevormd. Ze verdwijnen niet overnacht, dus verwacht dat ook niet van jezelf. De kans dat je morgenochtend wakker wordt en leeft zoals dat voorbeeld dat je jezelf hebt gesteld is.. eigenlijk gewoon niet aanwezig.

Oplossing: wederom, focus op de lange termijn. Deel je verwachtingen op in kleinere stappen die haalbaar zijn binnen het tijdsbestek.

6. Stel realistische doelen

Voortvloeiend uit je verwachtingsmanagement, is het managen van je doelen. Het is heel begrijpelijk dat al die fitte lijven, die mensen die uren achtereen rennen op het tempo van jouw maximale sprint, die mensen die elke dag om 7 uur ‘s ochtends in de sportschool staan en drie keer hun lichaamsgewicht tillen, dat die je afschrikken.

Oplossing: stel concrete doelen die tussentijdse voordelen hebben. ‘Een fit lijf’ is een enorm vaag doel. Wanneer ben je fit? Wat je vandaag ziet als fit, vind je over een jaar misschien wel niet meer ‘goed genoeg’. Bovendien levert het weinig voldoening tot dat ‘fit’ is bereikt. Maar 15 kilometer hardlopen? Dat is meetbaar! En ook de 3 kilometer, een snellere tijd op de 5 kilometer en met plezier vier keer per week je schoenen aantrekken zijn tussentijdse doelen die voldoening kunnen leveren.

7. Spreek je doelen uit

We hebben de neiging ons (deels) te gedragen volgens het verwachtingspatroon van anderen. Daarom kan het best moeilijk zijn om opeens de koeken die je moeder speciaal voor jou in huis heeft gehaald, af te slaan. Of om niet lekker in bed te blijven liggen bij hem/haar op zondagochtend, terwijl dat is wat jullie al jaren doen.

Oplossingen: door je doelen en voornemens uit te spreken, verander je het verwachtingspatroon van je omgeving. Als jij hebt gezegd elke zondagochtend te gaan sporten maar om 12 uur nog in bed ligt, dan strookt het niet met de verwachting die je omgeving dan heeft. En ja, laten we eerlijk zijn: dat voelt best vervelend..

8. Begin bij een ander doel

Wilskracht is als een spier: het kan uitgeput raken. Daarom lukt het op een gegeven moment niet meer om ‘nee’ te zeggen tegen al die lekkere dingen, of jezelf in je sportoutfit te hijzen. Zeker als er nog 100 dingen in je hoofd rondspoken die om aandacht vragen, kan het best moeilijk zijn je te focussen op je sportieve doel.

Oplossing: werk eerst eens aan al die andere dingen die energie vragen, zodat je in je hoofd ruimte creëert om aan je nieuwe doel te werken. Ja, het duurt dan misschien wat langer (hadden we lange termijn doelen al genoemd?), maar de kans dat je slaagt is veel groter (en denk hier nog even aan dat stukje over eerdere ervaringen).

9. Iedereen is anders

En niet iedereen zal jouw doelen en behoeften delen. Ja, beweging is belangrijk, maar doorgaans zijn we liever lui dan moe. Voor veel mensen staat sport nu eenmaal niet in de top 10 belangrijke dingen in het leven.

Oplossing: leg je hierbij neer en richt je op jouw eigen quest, in plaats van op het willen overtuigen van je omgeving. En ja, daarbij mag je best verwachten dat zij op hun beurt ook jouw prioriteiten accepteren.

Auteurs:

Auteur onbekend

Bewaren:

Bewaren

Gerelateerde artikelen

Anderen bekeken ook