Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Niet schamen, maar samen! Buro Bloei deelt tips van kinderen die steun zochten

Blog

In de begeleidingen binnen onze praktijk nemen sporten en bewegen een belangrijke plek in. Kinderen met een gezonde levensstijl zitten doorgaans lekkerder in hun vel en staan sterker in hun schoenen dan kinderen die (te) weinig bewegen. Zeker wanneer er daarbij tevens teveel, of onvoldoende gezond wordt gegeten. Beweging en voeding gaan natuurlijk ook vaak hand-in-hand.

Kinderen die wij helpen bij het aanleren van gezondere beweeg- en eetgewoontes weten zélf vaak heel goed wat hiervoor nodig is en waar hun valkuilen liggen. Het lukt hen echter nog niet zo goed om deze kennis ook toe te passen.

Schaamte

Uit onze gesprekjes met deze kinderen komt vaak naar voren dat ‘schaamte’ hierbij een rol speelt. Vooral ten opzichte van leeftijdsgenootjes voelen zij zich vaak ‘de mindere’ (‘Zij zijn heel goed in sport’, ‘Ik ben dikker dan zij’, ‘Ik ben bang dat zij iets negatiefs van mij vinden’). Dit vormt soms een belemmering om hun gedrag te veranderen, of zich kwetsbaar op te stellen.

Dit vinden wij heel erg jammer en zonde. Onze ervaring is namelijk dat kinderen, in plaats van een uitdaging in hun eentje proberen aan te gaan, juist veel kunnen hebben aan de hulp inroepen van klasgenoten, vrienden en vriendinnen.

Hoewel het spannend kan zijn om andere kinderen hierover te vertellen, blijkt dit achteraf vaak ontzettend mee te vallen en veel op te leveren. Zeker vrienden en vriendinnen hebben (als het goed is) het beste met elkaar voor en zullen blij zijn als zij iets voor elkaar kunnen doen.

Tips

Van de kinderen die support zijn gaan zoeken bij anderen, kunnen wij veel leren. Hieronder daarom de beste tips, verkregen van de experts zelf!

  • Vertel aan je vrienden en klasgenoten dat je bezig bent met meer sporten, gezonder eten, of misschien zelfs wel wat gewicht verliezen;
  • Vertel ook dat je het lastig vindt om dat te vertellen en dat je hoopt dat ze daar serieus mee omgaan;
  • Als je het moeilijk vindt om iets te bespreken, ga dan altijd bij jezelf na hoe jij het zou vinden als iemand anders het aan jou zou vertellen. Waarschijnlijk vind je dat alleen maar knap en wil je graag helpen. Vertrouw erop dat het bij andere kinderen ook zo werkt!;
  • Vraag aan andere kinderen of ze jou willen helpen om meer te bewegen. Bijvoorbeeld door als jullie samen gaan spelen te kiezen voor iets actiefs, in plaats van een film kijken, of computeren. Samen voetballen, tikkertje spelen, fietsen, zwemmen…, allemaal heel gezonde bezigheden en nog leuk ook!;
  • Als je op je voeding moet letten door bijvoorbeeld minder snoep, snacks, of frisdrank te nuttigen, kan je het soms heel moeilijk hebben en in de verleiding komen. Dan is het fijn als je vrienden/klasgenoten jou dit niet aanbieden en helpen om sterk te blijven;
  • Als het lastig is om te benoemen kun je ook een ‘geheim seintje’ afspreken dat een vriend of vriendin je kan geven als je in de verleiding komt;
  • Neem zelf lekkere gezonde dingen mee van thuis. Nog beter: vraag aan je vader of moeder of je iets extra’s mee mag nemen om uit te delen. Zo kun je samen met je vrienden geniet van een gezonde snack;
  • Ook leuk: samen gezond koken;
  • Wees trots op jezelf en word niet boos als iets je een keertje niet lukt. Ook dan zijn anderen er om je te steunen!

Lees meer

Foto: Jessica Lucia

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.