Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

‘Neutrale’ hardloopschoen verhoogt blessurerisico beginner niet

Artikel

Geplaatst op 10 april 2014

Geplaatst op 10 april 2014

Als beginnende hardlopers op een neutrale schoen gaan hardlopen, speelt de voetafwikkeling geen rol bij het blessurerisico. Pronerende en supinerende lopers hebben een even groot blessurerisico als neutrale lopers. Dat blijkt uit onderzoek bij 927 hardlopers die 1 jaar lang op neutrale schoenen hebben getraind.

Onlangs stelde de Groningse sportarts Steef Bredeweg dat de hardloopindustrie consumenten misleidt met hun gezondheidsclaims over hardloopschoenen. Naar aanleiding van zijn promotieonderzoek naar hardloopblessures concludeert Bredeweg dat hardloopschoenen geen blessures kunnen voorkomen. proefschrift ‘Running related injuries’). Fabrikanten claimen echter dat hardlopers die tijdens de afzet hun voet over de binnenkant (proneren) of de buitenkant (supineren) afwikkelen, speciale schoenen moeten dragen. Deze zouden blessures helpen voorkomen. Maar is deze claim gegrond of krijgt Bredeweg bijval voor zijn stelling dat het een verkooptruc is om hardlopers een duurdere schoen te verkopen?

927 beginnende hardlopers

Een groep onderzoekers (waaronder de Nederlandse Ida Buist) heeft bij 927 beginnende hardlopers (466 mannen en 461 vrouwen) bepaald hoe de voetafwikkeling tijdens het hardlopen verloopt. Aan de hand van deze analyse zijn de voeten ingedeeld in de categorieën oversupinatie, supinatie, neutraal, pronatie en overpronatie. Vervolgens kregen alle lopers dezelfde ‘neutrale’ hardloopschoen (Adidas Supernova Glide 3) die in zijwaartse richting geen extra ondersteuning geeft bij de voetafwikkeling. Daarnaast kregen zij een gps-horloge om de gelopen afstand bij te houden. De lopers zijn 1 jaar gevolgd en mochten zelf bepalen hoe vaak en hoe lang ze gingen trainen.

Gedurende het onderzoek raakten 252 lopers geblesseerd. Gerekend over een gelopen afstand tot 250 kilometer was het blessurerisico voor alle type lopers gelijk. Berekend naar 1000 gelopen kilometers is het aantal blessures bij de ponerende lopers zelfs lager dan bij de neutrale lopers.

Verkooptruc of niet

Deze studie van Nielsen e.a. laat zien dat beginnende hardlopers met een pronerende of supinerende loopstijl geen groter blessurerisico hebben als zij op een neutrale schoen lopen, dan lopers met een neutrale loopstijl. Op basis van dit onderzoek is overigens niet te concluderen of pronerende of supinerende lopers al dan niet baat hebben bij een corrigerende hardloopschoen. Alle hardlopers liepen tijdens de studie immers op neutrale schoenen. Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat een corrigerende hardloopschoen het blessurerisico verlaagt. De resultaten lijken in lijn te liggen met de conclusie van Bredeweg. Het lichaamsgewicht en de trainingsopbouw zouden bij beginnende lopers zou wel eens een veel grotere rol kunnen spelen dan het soort hardloopschoen.

Nielsen RO, Buist I, Parner ET, Nohr EA, Sørensen, Lind M, Rasmussen S (2014) Foot pronation is not associated with increased injury risk in novice runners wearing a neutral shoe: a 1-year prospective cohort study. Br. J. Sports Med., 48: 440-447
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.