Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Nationale Sportweek en de Albert Heijn Sportactie

Artikel

We trappen het nieuwe sportseizoen af met maar liefst twee landelijke acties die sportdeelname in Nederland willen stimuleren. De Nationale Sportweek van NOC*NSF, en de Sportactie van Albert Heijn. Veel sportclubs doen hier aan mee. We delen vier goede voorbeelden van hoe sportverenigingen hier invulling aan geven.

Wat is de Nationale Sportweek

De Nationale Sportweek is een initiatief van NOC*NSF met als doel om lekker sporten en bewegen te promoten. Tijdens deze week in september zetten honderden sportclubs, sportbonden, gemeenten en andere organisaties uit heel Nederland hun deuren open en verzorgen ze sportclinics, -toernooien en -demonstraties. In 2016 werden er landelijk 9.000 sportactiviteiten georganiseerd waaraan ruim één miljoen Nederlanders deelnamen. Recordaantallen, die ieder jaar weer toenemen.

Het thema ‘Ik neem je mee!’ is nauw verbonden met de Nationale Sportweek. Enthousiaste sporters worden dan geactiveerd om iemand mee te nemen naar hun sportclub die niet of weinig sport. Het is een effectieve manier om inactieve mensen van de bank te krijgen of vrijwilligers voor je sportclub te werven. Voor sportclubs en gemeenten dus een mooie kans om sportactiviteiten te organiseren die hierbij passen.

Wat is de Albert Heijn Sportactie

Albert Heijn, NOC*NSF en de sportbonden willen de komende vier jaar heel Nederland in beweging brengen. Tijdens de AH Sportactie sparen klanten Sportzegels. Elke volle spaarkaart is goed voor 5 keer gratis sporten in de buurt. Meer dan 3.000 sportclubs hebben zich aangemeld voor de AH Sportactie van 2017.

Praktijkvoorbeeld Lingewaard: sport & cultuur

Sport en cultuur gaan prima samen, zo moeten ze in de gemeente Lingewaard hebben gedacht. Dat valt in ieder geval op te maken uit het feit dat de Nationale Sportweek samenvalt met LingewaardUIT: de opening van het culturele seizoen in de gemeente. “Dat hebben we zeker bewust gedaan,” vertelt Melissa Davina van Stichting Welzijn Lingewaard over de organisatie. “We zouden de uitmarkt een week eerder houden, maar omdat het toch al Nationale Sportweek is, hebben we de krachten gebundeld.”

Op de Markt vind je dus een cultuuraanbod, maar zul je ook zien dat sportclubs zich uitgebreid presenteren aan het publiek. De aftrap wordt verzorgd door sportinstructeur Menno van Megen, ambassadeur van de Sportweek in Lingewaard. Melissa: “Hij verzorgt veel sport en bewegen in Lingewaard, zoals een bootcamp. Hopelijk brengt dit mensen in beweging. Doel van de aftrap is ook verbinding zoeken. Welke vereniging kan wat betekenen voor welke doelgroep? We ambiëren de open-clubgedachte.” Lees hier het volledige praktijkvoorbeeld uit Lingewaard

Praktijkvoorbeeld Putten: zwemmen in beeld

Zwem en Polo Club Triton uit Putten grijpt de Nationale Sportweek en de AH Sportactie met beide handen aan om het zwemmen onder de aandacht te brengen. “Het is heel goed om sporten onder kinderen te promoten! Dat geldt ook voor zwemmen. Daarvoor kun je bij de zwemclub terecht. En dat kan mooi in zo’n Nationale Sportweek”, aldus Lies de Vroom, voorzitter van Triton. Op trainingsdagen worden er banen vrijgemaakt voor mensen die eens aan het zwemmen willen ruiken. “Wij zorgen voor een brilletje!”

Bij Triton is het enthousiasme over de AH Sportactie en Nationale  Sportweek groot. “Het is een perfecte mogelijkheid om veel mensen die niet sporten te bereiken en hen bij de sport te betrekken. We hebben al vaker meegedaan. Natuurlijk hopen we op een nieuwe aanwas van leden. Zeker bij onze poloclub kunnen we goed nieuwe jeugd gebruiken. Meisjes zullen misschien niet zo snel denken: ik ga op waterpolo, maar polo is ook echt een leuke sport voor vrouwen.” Lees hier het volledig praktijkvoorbeeld uit Putten

Praktijkvoorbeeld Oude IJsselstreek: zoveel mogelijk spelplezier!

Buurtsportcoach Paulien Verheij beschrijft de plannen. “Op 16 september organiseren wij samen met de lokale sportclubs een open dag op Sportpark De IJsselweide in Gendringen. Het seizoen is dan alweer gestart, dus er zijn dan ook alweer competities bezig, waar mensen graag een kijkje kunnen gaan nemen. Maar één voetbalveld en een beachvolleyveld mogen wij gebruiken. Daar bieden alle verenigingen kleine sportactiviteiten aan, waar mensen laagdrempelig aan deel kunnen nemen.

Bezoekers krijgen aan de ingang een stempelkaart van ons met de deelnemende clubs erop. Als iemand bij alle clubs aan het spel heeft meegedaan, dan kunnen ze de volle stempelkaart bij ons inleveren en maken ze kans op leuke prijzen. Ook zijn er demonstraties en een markt aanwezig.” Lees hier het volledige praktijkvoorbeeld van Oude IJsselstreek

Praktijkvoorbeeld Gouda: tennis in het winkelcentrum

De Goudse tennisvereniging Ad Astra heeft een wel heel bijzondere aanpak van de AH Sportweek: daar kun je op drie achtereenvolgende vrijdagen kennismakingslessen volgen in het depot van de Albert Heijn Winkel Bloemendaal. Het depot is een grote loods waarin de vrachtwagens hun lading lossen. Maar de komende drie vrijdagen is er van 17 uur tot 18.30 uur tennis!

Gerard van Bentum is voorzitter van GLTC Ad Astra en was degene die contact gezocht heeft met de Albert Heijn winkel. “Het was heel plezierig dat de supermarktmanager meteen enthousiast mee wilde denken. Zij kwam met de suggestie om het depot te gebruiken, omdat dat na vier uur niet meer gebruikt wordt. Wij zijn blij met alle aandacht voor onze club en hopen op deze manier het de mensen nóg makkelijker te maken om eens te proberen hoe leuk tennissen is!” Lees hier het volledige praktijkvoorbeeld uit Gouda

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.