Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Moeten en willen en het belang van plezier

Artikel

Je kind is een ware boekenwurm, maar dat lezen voor school, dat schiet niet zo op. Hoe komt dat nou? ‘Moeten’ kan abrupt een eind maken aan het plezier dat kinderen aan activiteiten beleven, zegt Andrea Nair.

Je kind kan een sterke eigen wil hebben en daarmee de neiging om absoluut niet te willen doen wat hem of haar verteld wordt. En dat is goed. Deze weerwil zorgt er namelijk voor dat je kind niet zomaar met vreemden meegaat en helpt met het ontwikkelen van een eigen identiteit.

Kinderen bieden minder weerstand als ze een sterke band hebben met de persoon die ze iets vraagt. Dat betekent dat jij als ouder dus meer van je kind kan vragen dan de leraar op school. Doet je kind niet goed mee in de gymles of eet hij zijn fruit niet op in de pauze? Waarschijnlijk heeft het meer effect als jij er thuis iets van zegt, dan wanneer een leraar op school dat doet.

Weerstand en plezier

Het probleem met weerwil is dat wanneer kinderen teveel druk ervaren om iets te doen, ze het plezier in de activiteit verliezen.

Stel je voor dat je kind buiten schooltijd niets liever doet dan klimmen: geen boom of hek in de buurt is veilig. Je kind kijkt er naar uit die nieuwe tak te bereiken en heeft verder geen zorg in de wereld. Maar wordt dit klimmen tijdens de gymles aan een tijdslimiet gelegd, dan verdringt dat het gevoel van vrijheid en controle dat het klimmen normaliter met zich meebrengt. En dat is zonde, want op den duur kan dat er toe leiden dat je kind het klimmen helemaal niet meer leuk vindt.

Het beperken van het gevoel te ‘moeten’ kan je kind dus helpen, niet alleen om dingen leuk te blijven vinden, maar ook om ze leuk te gáán vinden. De balans tussen moeten en willen is enorm belangrijk.

Lees meer

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.