Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Misleidende studie over het effect van koelen met ijsdrank

Artikel

Geplaatst op 4 december 2012

Geplaatst op 4 december 2012

Het drinken van een ijsdrank voorafgaand aan de warming-up en gevolgd door een 10 kilometer race in een vochtige en warme omgeving, zorgt volgens Yeo voor een betere loopprestatie. Deze conclusie trekt de wetenschapper uit Singapore samen met zijn collega’s. Maar wie goed naar het artikel kijkt, kan concluderen dat de studie aan alle kanten rammelt.

Acht mannen en 4 vrouwen voerden twee keer een warming-up uit gevolgd door een 10-kilometerloop die zo snel mogelijk werd afgelegd in een warme omgeving (28,2°C). Voorafgaand aan de warming-up is of een ijsdrank of een drank van meer dan 30°C gedronken. Tijdens de 10 kilometer konden de proefpersonen water van 30°C drinken. De auteurs vonden een betere prestatie na het drinken van de ijsdrank. Een bijzondere bevinding, kijkende naar de beperkingen van de studie:

  • Mannen en vrouwen zijn samengenomen terwijl de warmtehuishouding bij mannen en vrouwen verschillend kan werken;
  • Het verschil in de eindtijd toetsen de auteurs aan de hand van ongebruikelijke statistiek. Gezien het geringe verschil en de grote spreiding in de eindtijden, zou een gebruikelijke statistische toets niet tot een significant verschil leiden. Dit geldt ook voor het verschil in de looptijden dat volgens de auteurs optreedt aan het einde van de race;
  • De ijsdrank drinken de deelnemers voor de warming-up. De vraag is waarom je eerst een koude drank gaat drinken en je daarna op gaat warmen;
  • Na de warming-up drinken de deelnemers geen ijsdrank meer, maar water van maar liefst 30°C. Hoe realistisch is dat voor de sportpraktijk;
  • De deelnemers zijn geen toppers, waardoor onduidelijk is hoe ervaren ze zijn in het lopen van de 10 kilometer en vergelijkbare eindtijden;
  • De auteurs komen niet terug op het feit dat de kerntemperatuur na het drinken van de ijsdrank meer stijgt, en dus hoger uitkomt dan na het drinken van de drank van 30°C;
  • Ook benoemen ze niet dat het effect van de ijsdrank na de warming-up is verdwenen. Aan het begin van de 10-kilometerloop is de kerntemperatuur namelijk voor iedereen gelijk, ongeacht of er ijsdrank of warme drank is gedronken. Hoe de ijsdrank bijgedragen kan hebben aan een snellere eindtijd is dan ook volstrekt onduidelijk.

De studie van Yeo en collega’s is een goed voorbeeld om te laten zien hoe belangrijk het is om wetenschappelijke artikelen kritisch te lezen. Neem beslissingen op basis van goede en betrouwbare artikelen en voorkom aannames op basis van wetenschappelijke missers. De wetenschap heeft absoluut een meerwaarde voor de sportpraktijk, maar dan moet men wel het kaf van het koren scheiden. Mochten er twijfels zijn over de kwaliteit van een wetenschappelijk artikel, dan kunt u navraag doen bij Topsport Topics.

Auteur: S. (Susan) Vrijkotte

Yeo ZW, Fan PWP, Nio AQX, Byrne C, Lee JKW (2012) Ice slurry on outdoor running performance in heat. Int. J. Sports Med., 33: 859-866
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.