Minstens 20 minuten trainen voordat ik vet verbrand? | Alles over sport

Minstens 20 minuten trainen voordat ik vet verbrand?

Artikel

geplaatst op: 19 december 2016

Feit of fabel: Moet ik minstens twintig minuten trainen voordat ik vet verbrand? Fabel! Zelfs in rust verbrand je vet. In rust verbrand je zelfs relatief gezien het meeste lichaamseigen vet.

Maar wat als je gaat bewegen? Als je actief wordt, schakelt je lichaam deels over op het verbranden van koolhydraten. Omdat koolhydraten direct vanuit het bloed beschikbaar zijn, vormen deze de voorkeursbrandstof voor je lichaam. Zo lang die koolhydraten beschikbaar zijn, gaat je lichaam zijn eigen vetvoorraadje niet aanspreken.

Vet verbranden voor iedereen anders

Hoe lang moet je dan precies trainen om koolhydraten te verbranden en lichaamseigen vet te verbranden? Het antwoord op die vraag verschilt voor iedereen. Dat hangt af van veel factoren. Het is gedeeltelijk erfelijk, maar hangt ook af van je conditie en van je eetpatroon. Dus als je voor het trainen drie borden pasta eet, gaat je lichaam eerst deze koolhydraten verbranden bij het bewegen. En pas daarna het lichaamseigen vet.

Wat verbrand je relatief en absoluut?

Maakt het nog uit hoe intensief ik train? Hoe intensiever jouw activiteit is: hoe groter de bijdrage van de koolhydraten als brandstofbron relatief gezien is. Bij een intensieve activiteit verbruik je het meeste energie. Relatief zijn dat dus veel koolhydraten en weinig lichaamseigen vet. Maar absoluut gezien betekent het dat je bij een intensieve activiteit net zoveel vetten kunt verbranden als bij een matige intensiteit. Bovendien blijft de stofwisseling na een intensieve inspanning nog een paar uur verhoogd waardoor je achteraf óók nog lichaamsvet kunt verbranden.

Conclusie: elke vorm van beweging is de moeite waard. Elke beweging, afhankelijk van de intensiteit, zorgt voor meer of mindere mate van vetverbranding. Voor persoonlijk advies kun je terecht bij een sport diëtist.

Afvallen én vet verliezen

Let op: afvallen en vet verliezen is niet hetzelfde. Als je vet verliest, val je af. Mits je daarbij geen intensieve krachtoefeningen doet, want door  de opbouw van spiermassa, val je dan niet af. En andersom: als je afvalt, verlies je lang niet altijd vet. Bij crashdiëten verlies je vaak geen vet, maar vooral vocht en spieren. Wil je dus beiden, let dan op je voeding, doe aan conditie- en krachttraining en beweeg!

Weetjes

  • ook al weeg je hetzelfde als een vriend(in), je vetpercentage kan heel verschillend zijn
  • mannen hebben van nature een lager vetpercentage dan vrouwen
  • een gezond gewicht bereken je met je BMI , maar het zegt niet alles over de hoeveelheid vet
  • als je ouder wordt, stijgt het vetpercentage. Dit is een natuurlijk proces, maar het komt ook doordat ouderen vaak minder bewegen: ze krijgen minder spieren en daardoor een lagere stofwisseling en komen sneller aan
  • bij appelvormige mensen zit het vet rondom de buik en de organen opgeslagen; dit zogenoemde viscerale vet is in geval van een overschot niet goed voor je gezondheid
  • peervormige mensen hebben vaak dikkere billen en dijen: het vet zit vooral rond het onderlichaam; dit is minder schadelijk voor je gezondheid

Auteurs:

Kenniscentrum Sport
Kenniscentrum Sport

Bewaren:

Bewaren

Gerelateerde artikelen

Anderen bekeken ook