Sluiten

Met de Beweegposter thuis meer in beweging

Artikel

Publicatiedatum 22 juni 2020

Wanneer je ouder wordt is het blijven bewegen juist erg belangrijk. We zitten nogal veel. Heel veel mensen zitten wel meer dan zeven uur per dag. Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder pleit er daarom ook voor om meer in beweging te komen. Om elke dag te wandelen of – wanneer dat niet mogelijk is – thuis te bewegen. De Beweegposter met beweegoefeningen helpt je om makkelijk elke dag thuis in beweging te komen.

Bekijk hier de Beweegposter.

Voor uzelf

Op de Beweegposter vind je allerlei oefeningen gericht op de verschillende spiergroepen van uw lichaam. Oefeningen voor een goede balans en natuurlijk ook enkele oefeningen om uw spieren op te rekken. Bijna alle oefeningen kun je op een stoel doen. Door de oefeningen regelmatig te doen, maakt je jouw spieren sterker. Zodat je de oefeningen uiteindelijk misschien ook staand kunt doen.

Oefeningen uit de Beweegposter met uitleg in tekst
Beweegposter

Tips:

  • Lees elke oefening goed door, voordat je deze gaat doen.
  • Start eerst met één serie, om te wennen aan de oefening. Bouw daarna uit.
  • Je mag best een beetje zweten! De ademhaling mag omhoog gaan, neem even rust wanneer je buiten adem raakt.
  • Om bewegen nog leuker te maken: nodig iemand uit om het samen te doen.
rek je uit oefeningen uit de beweegposter
(rek je uit oefeningen)

Bestel of download de Beweegposter.

Zo stimuleer je bewegen als professional 

De Beweegposter biedt jou als professional concrete oefeningen, waarmee ouderen zelf of onder begeleiding aan de slag kunnen. De oefeningen zijn ingedeeld in Fit op de stoel, Sterke armen en benen, In balans en Rek en strek. Hiermee train je alle onderdelen van het lichaam. Als professional in de zorg, welzijn of vanuit een andere functie, kun je zo een waardevolle bijdrage leveren om een actieve leefstijl te stimuleren. Met deze poster kun je direct aan de slag.

Tips:

  • Je hoeft geen beweegprofessional te zijn om bewegen te stimuleren! Bewegen zit hem in kleine dingen en veel (samen) doen.
  • Fijn als je tijd hebt om een of meerdere oefeningen samen te doen.
  • Doe bij de eerste keer altijd één serie om eerst te wennen aan de oefening(en). Gaat dit goed dan kun je adviseren de oefening(en) later op de dag nogmaals te doen.
  • Voelt iemand pijn tijdens de oefening? Stop dan. Wellicht dat een andere oefening beter gaat.
  • Vraag een volgende keer hoe het was om de oefeningen te doen. Ging het gemakkelijk? Voelde iemand ergens pijn? Merkt iemand dat bijvoorbeeld het opstaan makkelijker gaat?
Beweegposter ouderen
Beweegposter ouderen

Bestel of download de Beweegposter.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.