Sluiten

Met de Beweegposter thuis meer in beweging

Artikel

Publicatiedatum 22 juni 2020

Wanneer je ouder wordt is het blijven bewegen juist erg belangrijk. We zitten nogal veel. Heel veel mensen zitten wel meer dan zeven uur per dag. Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder pleit er daarom ook voor om meer in beweging te komen. Om elke dag te wandelen of – wanneer dat niet mogelijk is – thuis te bewegen. De Beweegposter met beweegoefeningen helpt je om makkelijk elke dag thuis in beweging te komen.

Bekijk hier de Beweegposter.

Voor uzelf

Op de Beweegposter vind je allerlei oefeningen gericht op de verschillende spiergroepen van uw lichaam. Oefeningen voor een goede balans en natuurlijk ook enkele oefeningen om uw spieren op te rekken. Bijna alle oefeningen kun je op een stoel doen. Door de oefeningen regelmatig te doen, maakt je jouw spieren sterker. Zodat je de oefeningen uiteindelijk misschien ook staand kunt doen.

Oefeningen uit de Beweegposter met uitleg in tekst
Beweegposter

Tips:

  • Lees elke oefening goed door, voordat je deze gaat doen.
  • Start eerst met één serie, om te wennen aan de oefening. Bouw daarna uit.
  • Je mag best een beetje zweten! De ademhaling mag omhoog gaan, neem even rust wanneer je buiten adem raakt.
  • Om bewegen nog leuker te maken: nodig iemand uit om het samen te doen.
rek je uit oefeningen uit de beweegposter
(rek je uit oefeningen)

Bestel of download de Beweegposter.

Zo stimuleer je bewegen als professional 

De Beweegposter biedt jou als professional concrete oefeningen, waarmee ouderen zelf of onder begeleiding aan de slag kunnen. De oefeningen zijn ingedeeld in Fit op de stoel, Sterke armen en benen, In balans en Rek en strek. Hiermee train je alle onderdelen van het lichaam. Als professional in de zorg, welzijn of vanuit een andere functie, kun je zo een waardevolle bijdrage leveren om een actieve leefstijl te stimuleren. Met deze poster kun je direct aan de slag.

Tips:

  • Je hoeft geen beweegprofessional te zijn om bewegen te stimuleren! Bewegen zit hem in kleine dingen en veel (samen) doen.
  • Fijn als je tijd hebt om een of meerdere oefeningen samen te doen.
  • Doe bij de eerste keer altijd één serie om eerst te wennen aan de oefening(en). Gaat dit goed dan kun je adviseren de oefening(en) later op de dag nogmaals te doen.
  • Voelt iemand pijn tijdens de oefening? Stop dan. Wellicht dat een andere oefening beter gaat.
  • Vraag een volgende keer hoe het was om de oefeningen te doen. Ging het gemakkelijk? Voelde iemand ergens pijn? Merkt iemand dat bijvoorbeeld het opstaan makkelijker gaat?
Beweegposter ouderen
Beweegposter ouderen

Bestel of download de Beweegposter.

De beweegposter in de praktijk

We delen twee voorbeelden van de manier waarop de beweegposter in de praktijk wordt ingezet.

Zoetermeer: sportmaatjes gebruiken poster om samen – op anderhalve meter – te bewegen

Judith Bosch, projectcoördinator Het Vonkje van PiëzoCentrum Oosterheem en Meerzicht in Zoetermeer vertelt hoe zij beweegposter heeft ingezet.

“Door corona werden de reguliere activiteiten stopgezet en zaten de deelnemers van onze projecten thuis. In ons sportmaatjesproject hebben alle deelnemers een sportmaatje. Toen er meer bewegingsvrijheid kwam, was het daarom een gemakkelijke stap om die sportmaatjes de oefeningenposter te geven. Zij hebben hem gebruikt om de deelnemers weer in beweging te krijgen. De sportmaatjes zorgen voor één of twee keer per week 20 minuten bewegen. Ze bewegen dan samen met de deelnemer: bijvoorbeeld voor de deur, in de tuin of op de galerij. Natuurlijk altijd op anderhalve meter afstand.”

“Door aandacht in de lokale media hebben we nieuwe aanmeldingen voor ons project ontvangen. Deze nieuwe leden hebben allemaal een sportmaatje gekregen en zijn aan de slag gegaan met de oefeningenposter. Als er behoefte aan is, wordt er ook gewandeld.”

Doetinchem: verspreiding poster via bestaande beweeggroepen en zorgprofessionals

Vanuit sportservice Doetinchem is de beweegposter door de buurtsportcoaches op verschillende locaties en onder verschillende groepen verspreid. Toen het nog kon, zijn deze fysiek uitgedeeld. Maar tijdens de coronaperiode zijn de posters per post opgestuurd, aan:

  • 550 deelnemers van Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO)-groepen van Sportservice Doetinchem
  • patiënten uit de eerste- en tweedelijns zorg die door de beweegmakelaar van Sportservice Doetinchem zijn begeleid naar structureel beweegaanbod
  • bewoners in woonzorgcentra van Markenheem en Sensire
  • zorgprofessionals uit de eerste- en tweedelijns zorg om hun eigen patiënten aan te zetten tot meer bewegen
  • deelnemers van de valpreventietraining van Sportservice Doetinchem.

Martine Steijvers (buurtsportcoach bij Sportservice Doetinchem) vertelt waarom ze de beweegposter heeft ingezet: “Toen de coronacrisis ons allen trof, konden er geen beweegactiviteiten meer plaats vinden. En dus ook niet voor onze Meer Bewegen voor Ouderen groepen. Op dat moment zagen wij de beweegposter als één van de middelen om de doelgroep toch te stimuleren om thuis in beweging te blijven. De oefeningen die op de poster staan zijn makkelijk thuis uit te voeren. De foto’s en de korte en bondige uitleg maken het laagdrempelig. We hebben leuke reacties terug gekregen van de ouderen. Veel ouderen geven aan de poster standaard op tafel te hebben liggen, om vervolgens dagelijks de oefeningen thuis te doen.”

Bestel of download de Beweegposter.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.