Meer bewegen? Doe atletiek! | Alles over sport

Meer bewegen? Doe atletiek!

Artikel

geplaatst op: 11 augustus 2016

Wat is atletiek?

Atletiek = lopen + springen + werpen. Een eenvoudige formule voor de ‘moeder der sporten’ die toch enorm veel verschillende disciplines kent.

  • Lopen: de looponderdelen bestaan uit de sprint, de midden en lange afstanden. Het koningsnummer is de 100 meter sprint en de langste afstand is een volledige marathon van 42 kilometer en 195 meter. Daarnaast is er de hordeloop, het hindernisparcours genaamd steeple chase en het teamonderdeel in de vorm van estafette.
  • Springen: er zijn vier springonderdelen waarbij het bij verspringen en hinkstapspringen van belang is dat de atleet snelheid en techniek gebruikt om zo ver mogelijk in de zandbak te eindigen. Het hoogspringen en polsstokhoogspringen zijn de onderdelen waarbij de atleet over een lat heen springt.
  • Werpen: de werponderdelen bestaan uit het stoten en slingeren van een kogel en het werpen van een speer en discus.
  • Allround: voor de ‘allrounders’ is er de meerkamp, waarbij meerdere onderdelen (bij vrouwen zeven en bij mannen tien) beoefend worden.

Bekijk hier korte filmpjes voor een indruk van de onderdelen hordelopen, hoogspringen en discuswerpen.

Zelf hardlopen?

beginnen met atletiekHardlopen is van alle atletische disciplines het meest laagdrempelig. Je trekt je hardloopschoenen aan, sluit de deur achter je en de wereld is van jou. In Nederland zijn zo’n 2,4 miljoen hardlopers. Tachtig procent daarvan is niet aangesloten bij een (atletiek)vereniging. Deze recreatieve sporters variëren van mensen die ieder weekend een rondje door het park rennen, tot bikkels die 3x per week trainen voor een halve marathon. Hardlopen.nl bedient deze individuele sporters met trainingsschema’s, hardloopkalenders en gezonde recepten.

 

Hardlopen vereist wel de nodige zelfdiscipline. Je moet tenslotte jezelf motiveren om deze vorm van sport uit te oefenen. Een zogenaamde activity tracker, of stappenteller, in de vorm van een app, kan hierbij helpen. Een app houdt bijvoorbeeld de gelopen afstand bij, hoelang je daar over hebt gedaan en het calorieverbruik. Dit zorgt ervoor dat je tijdens een volgende hardloopsessie met een doel kunt lopen, namelijk om jouw eigen tijd te verbeteren! Alles wat je hiervoor nodig hebt is een smartphone.

Zelf beginnen met atletiek?

HordenlopenZin gekregen om je talent voor het speerwerpen of het hordelopen te testen? Vind hier de dichtstbijzijnde atletiekvereniging voor jou.

Lees ook:

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de Atletiekunie.

Auteurs:

Kenniscentrum Sport
Kenniscentrum Sport

Bewaren:

Bewaren

Gerelateerde artikelen

Anderen bekeken ook