Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Meer bewegen begint al bij je thuis

Artikel

Meer bewegen kan thuis beginnen. Want met bijvoorbeeld stofzuigen en tuinieren kun je werken aan de aanbevolen dertig minuten beweging per dag. Daarbij hoort één grote maar: je moet minimaal tien minuten aan één stuk actief zijn als je je bezigheden mee wilt tellen.

Matig intensief bewegen

Voor volwassenen geldt dat je minstens een half uur per dag moeten bewegen, met wat ‘matig intensieve inspanning’ wordt genoemd. Dat betekent dat je hart sneller gaat kloppen en je iets sneller ademhaalt. Wanneer beweeg je matig intensief. Daarbij worden MET-waarden gebruikt. Als je slaapt, bereik je een MET-waarde van 1. Bij een MET-waarde van 2 verbruik je tweemaal zoveel energie. Onder matig intensief bewegen vallen alle activiteiten met een MET-waarde tussen de 4 en 6,5. Wandelen met 5 kilometer per uur staat voor 4, fietsen met 16 kilometer per uur voor 6,5, ruiten wassen en grasmaaien voor 4 en boodschappen doen met een zware tas voor 5 MET.

Hieronder een reeks tips om meer te bewegen.

Beweegdagboek

Wil je weten of jij in een week voldoende in beweging komt? Houd eens een beweegdagboek bij in je kalender of agenda. Alleen de beweging die tien minuten of langer duurt, schrijf je op. Een voorbeeld van een beweegdagboek is die van de BeweegKuur.

Nederland in Beweging

Het ligt zo voor de hand dat je het bijna zou vergeten. Doe mee met het televisieprogramma Nederland in Beweging! en je bent al aan een kwartier bezig. Het programma begint dagelijks om 09.10 uur op NPO1 en het wordt later herhaald. Het is natuurlijk ook te bekijken via Uitzending Gemist? Sommige mensen nemen het elke dag op.

Huishouden

Allerlei huishoudelijke klussen zijn geschikt, als je ze dus maar tien minuten volhoudt. Je hartslag moet omhoog en je moet sneller gaan ademhalen. De meeste vormen van tuinieren horen hierbij. Afhankelijk van hoe intensief je beweging is, kun je ook denken aan bijvoorbeeld het schrobben van de vloer en aan ramen lappen. Traplopen is vrij intensief, met een MET-waarde van 6, maar houd je dat tien minuten vol?

Pak de fiets of ga lopen

Allerlei instanties bevelen het aan: laat de auto staan bij dagelijks terugkerende bezigheden. Breng kinderen naar school met de fiets, of doe de boodschappen lopend. Wie een hond heeft, moet al vier keer per dag te voet de deur uit.

Beweeg-apps

Wil je gebruik maken van je smartphone, dan kun je kiezen voor een beweeg-app. Daarvan verschijnen er steeds meer, betaald en onbetaald. Belangrijk is dat je aan app kiest die past bij jou en bezigheden die jou liggen.

Koop apparatuur

Thuis kun je aan fitness doen met eigen apparaten. Bedenk wel dat dit eentonig kan worden, zeker als je er niet te veel geld aan wilt uitgeven. Probeer onpartijdig advies in te winnen voordat je apparatuur koopt. En kijk goed uit voor blessures.

Met kinderen

Kinderen moeten elke dag zeker een uur lopen, fietsen of ingespannen spelen. Ga je met hen aan de slag, dan snijdt het mes aan twee kanten. We hebben diverse tips voor activiteiten voor de verschillende seizoenen op een rij gezet, van paaseieren zoeken tot een vijfkamp met slaapzakkenrace en kussengevecht.

Voorkom blessures

Wie plotseling meer gaat bewegen, maakt ook meer kans een blessure op te lopen. Hulp bij het voorkomen, herkennen en behandelen van blessures vind je op de website Voorkomblessures.nl van VeiligheidNL.

Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.