Sluiten

Korte warming-up volstaat voor teamsporters

Artikel

Geplaatst op 4 september 2018

Geplaatst op 4 september 2018

Teamsporters kunnen volstaan met een warming-up van tien tot vijftien minuten met een opklimmende intensiteit tot negentig procent van de maximale hartfrequentie, afgesloten met enkele hoog-intensieve sprints. Na afloop zijn de spieren eventueel warm te houden met speciale kleding.

Het doel van een warming-up is om het lichaam fysiek en mentaal voor te bereiden op de te leveren inspanning. Een goede warming-up zorgt er onder andere voor dat de spiertemperatuur en de zuurstofopname stijgen. Vooral een hoge spiertemperatuur speelt een grote rol bij de explosiviteit; een belangrijk aspect van de prestatie van vele teamsporters.

Veel sporters hebben hun eigen routine tijdens de warming-up. Vaak duurt die onnodig lang waardoor de kans bestaat dat hierdoor vermoeidheid ontstaat en/of energie verloren gaat. Soms moeten sporters hun warming-up vanwege regelgeving vrij lang voor de wedstrijd beëindigen waardoor de spiertemperatuur weer daalt. Onderzoekers uit Portugal en Spanje geven nu op basis van een literatuurstudie hele concrete handvatten waar teamsporters op zouden moeten letten bij hun warming-up.

Kort en intensief

Teamsporters kunnen volstaan met een korte intensieve warming-up die ervoor zorgt dat onder andere de spiertemperatuur flink oploopt. Dit zorgt ervoor dat zij tijdens de wedstrijd optimaal kunnen sprinten, springen en van richting kunnen veranderen. Wanneer er tussen het einde van de warming-up en het begin van de wedstrijd meer dan vijftien minuten tijd zit, kunnen sporters een korte ‘re-warming-up’ doen van enkele minuten. Daarnaast kunnen ze hun spiertemperatuur op peil houden door na de warming-up speciale warmhoudkleding aan te trekken. Deze methoden kunnen er ook in de rust voor zorgen dat de spiertemperatuur op peil blijft. Tot slot zouden ook wisselspelers er bewust op moeten letten dat zij zich nog even kort intensief inspannen, voordat ze het veld betreden.

Sportspecifiek

Aan de hand van bovenstaande handvatten kunnen teamsporters hun warming-up zo inrichten dat ze zo goed mogelijk kunnen presteren. Welke oefeningen hierbij het meest geschikt zijn, zal per sport verschillen. Overleg met een Strength & Conditioning-coach kan hierbij uitkomst bieden.

 

Silva LM, Neiva HP, Marques MC, Izquierdo M, Marinho DA (2018) Effects of warm-up, post-
warm-up, and re-warm-up strategies on explosive efforts in team sports: a systematic
review. Sports Med., DOI: 10.1007/s40279-018-0958-5
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.

Clemens Vollebergh

Ik ben het er mee eens dat een ‘warming-up’ (door mij activering genoemd) korter kan duren dan doorgaans het geval is. Het gaat niet alleen om een hogere kerntemperatuur, maar ook/juist om het activeren van de juiste spieren en energetische systemen. Daarvoor start je een training met activeringsoefeningen, ook wel movementpreparations genoemd. Naast het bereiken van de bedrijfstemperatuur gaat het om het bereiken van de presteerstand.

Sarah Wouters

Beste Arne, in de review waar dit artikel op is gebaseerd, zijn zowel topsporters als niet topsporters meegenomen. Maar aangezien de fysiologie achter de effecten van warm-up hetzelfde zijn voor topsporters en niet topsporters, zijn hierbij ook geen verschillen te verwachten.

Guus van der Vlugt

…wanneer de periode tussen de warming-up en de start van de wedstrijd ” zijn?

Arne Hendriks

Gaat het hier om top of breedte sporters?