Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Koningsspelen: hoe doen gemeenten, scholen en sportaanbieders mee?

Artikel

De Koningsspelen bestaan in 2017 vijf jaar. Gemeenten, scholen, kinderen, sportaanbieders en beweegexperts delen hun ervaringen.

Wie doen er mee?

  • Meer dan 5.000 basisscholen
  • Bijna 1,2 miljoen leerlingen
  • Sportclubs, vakdocenten, vrijwilligers
  • En natuurlijk Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima

De Koningsspelen in het kort

De Koningsspelen zijn er voor alle basisschoolleerlingen in Nederland en het Caribische deel van het Koninkrijk en bestaan uit een gezond, gezamenlijk Koningsontbijt en een sportieve, gezellige Koningssportdag. Dit jaar barst het feest los op vrijdag 21 april 2017 met als thema ‘Feest’. De Koning en Koningin geven die dag het startsein op basisschool De Vijfmaster in Veghel.

Ook dit jaar organiseren de Krajicek Foundation en de Johan Cruyff Foundation de spelen. Scholen, gemeenten en sportaanbieders werken samen op de Koningssportdag. Mede gesteund door maatschappelijke instellingen en het Nederlandse bedrijfsleven. Naast een gezamenlijk sportief gezond doel, kunnen zij zich ook profileren en verbindingen maken.

Hoe pakken gemeenten dit aan?

Gemeente Marum in Groningen

Marum vindt het een hele mooie gelegenheid om scholen en sportaanbieders te verbinden. Monika de Vries, werkzaam als Combinatiefunctionaris Sport voor Marum vertelt dat zo’n 500 kinderen uit groep 5-8 verdeeld worden in groepjes van 25. Elke groep krijgt 6 verschillende workshops. Er zijn wel 20 sportaanbieders, van voetbal tot taekwondo, van floorball tot streetdance. Nieuw dit jaar zijn onder andere Bootcamp en Freerunning. Voor de groepen 1 -4 organiseert de korfbalclub een sportdag.

“Scholen en sportverenigingen doen graag mee aan de Koningsspelen. Deelname hoef ik niet te stimuleren. Het leuke is dat veel sportaanbieders op deze manier bekend zijn geworden bij de scholen en de kinderen. Ze werken sowieso goed samen: sportverenigingen bieden regelmatig clinics aan op scholen.” De kinderen krijgen al vóór de spelen een door de gemeente gemaakt flyer met daarop alle informatie van de sportverenigingen en ook is er een draaiboek voor de leerkrachten, leerlingen en ouders gemaakt. “Het belangrijkste is dat een heleboel kinderen enthousiast worden van sporten, dat ze gaan sporten én dat ze blijven sporten!”, aldus Monika.

Overijsselse gemeente Wierden

Michel Zink is combinatiefunctionaris sport in Wierden. Hij vertelt over het succes van de eerste gezamenlijke Wierdense scholen-sportdag drie jaar geleden, tijdens de Koningsspelen. “In de opstartfase hebben we gebruik gemaakt van de Hellendoornse expertise en ook een speciale website gelanceerd. Verder hebben we een werkgroep met daarin personen uit het basisonderwijs, Sportbuurtwerk van De Welle en Stichting Wierden Sportief, aangevuld met een stagiaire van Landstede sport en bewegen die de spelen als afstudeeropdracht doet. Onze groep werkt samen met lokale partijen als sportverenigingen, de supermarkt en EHBO-deskundigen. Studenten van sportopleidingen begeleiden de spelen, heel leuk en leerzaam.”

De scholen zijn heel positief en willen niet meer anders: “Het is een dag waarop kinderen plezier hebben in sporten en bewegen. Maar het is ook een goed gestructureerde dag met leermomenten en het is een dag om contacten te onderhouden. Elke keer weer waardeer ik de betrokkenheid van lokale partijen.” Ook dit jaar doen weer bijna 1300 leerlingen mee, met voor het eerst clinics, aangeboden door diverse sportclubs.

Waarom doen scholen mee?

St. Dominicus in Utrecht 

“Het belangrijkste doel is dat het een plezierige dag is waarin elk kind al bewegend en sportend zichzelf kan laten zien” zegt Lex de Goeij, schoolleider van de St. Dominicus. Hij vindt het heel stimulerend om met de hele school samen te sporten. Alle ruim 700 leerlingen doen mee: groep 1/2 heeft een gezellige actieve spelletjesochtend en de groepen 3 tot en met 8 spelen slagbal, handbal, korfbal, voetbal, floorball of hockey in teamverband. Kinderen worden per leerjaar gehusseld en in kleine teams gezet. “Er heerst een sportieve sfeer op school. Gelukkig hebben de meeste kinderen geen gebrek aan sport, maar door de Koningsspelen krijgt het sportieve een kroontje” besluit Lex.

Lea Dasbergschool in Arnhem

Niels Holleboom is leerkracht aan de Lea Dasbergschool en stimuleert al jaren het bewegend leren. “Wij doen mee met de Koningsspelen omdat het belangrijk is dat kinderen bewegen: het is goed voor hun gezondheid, het geeft plezier, het stimuleert samenspel en kinderen komen in contact met sporten die ze nog niet kennen. Dit jaar doen groep 1 tot en met 8, ongeveer 350 leerlingen mee met ons actieve spelaanbod. En de leerkrachten doen ook mee!”

Een sportief vervolg is verzekerd: “We hebben op school de Beweegwerkgroep die inzet op bewegend leren. We merken dat kinderen door deze manier van leren veel plezier hebben, meer betrokken zijn en een hogere concentratie hebben.”

Bekijk hier een voorbeeld van Meester Niels beweegt: 

Wat levert het de sportverenigingen op?

Tennisclub Marum

Karel Blaauwbroek is trainer en vertelt dat de tennisclub al sinds 2013 meedoet. “Monika de Vries van gemeente Marum heeft de juiste ingangen op scholen. Toen zij ons benaderde, zeiden we gelijk ‘Ja!’. Als sportvereniging is het moeilijk om de jeugd de baan op te krijgen, zeker in een kleiner dorp. Tegenwoordig zitten kinderen vaak al op een sport. We geven al jaren clinics op scholen, maar meedoen aan de Koningsspelen is hele goede promotie: in één ochtend maken we de tennisclub kenbaar en zichtbaar voor wel 500 kinderen. Elk jaar melden zich zo toch weer een paar kinderen aan.”

SVZW Basketbal in Wierden

“De Koningsspelen zijn een mooie gelegenheid om onze basketbalvereniging te laten zien aan een grote groep jongeren” beaamt ook secretaris Matthijs Nieuwerth. “We zijn een kleine vereniging van ongeveer 75 leden, veel mensen in Wierden weten denk ik niet eens dat het dorp een basketbalvereniging heeft.” Sinds kort heeft de club een nieuw bestuur met jonge leden, dat behoorlijk aan de weg timmert. “We gaan met de tijd mee en laten ons zien op social media, we hebben een actieve Facebookpagina en we stonden onlangs in de plaatselijke krant.”

Voor de aankomende Koningsspelen zijn voor het eerst sportclubs benaderd. Matthijs zegt: “ We hopen natuurlijk dat we de kinderen enthousiast kunnen maken. We delen flyers uit en kinderen mogen tot aan de zomervakantie gratis meetrainen. Wie weet zit er wel een nieuw jeugdteam in!”

Waarom is bewegen belangrijk voor kinderen? Experts aan het woord

Motorische, fysieke en cognitieve ontwikkeling

Joris te Molder, docent en opleider bij de Marnix Academie in Utrecht en expert in bewegend leren vertelt: “Bewegen is goed voor je motorische, fysieke en cognitieve ontwikkeling. Als kinderen samen sporten is dat goed voor hun sociale interactie, hun omgang met winst en verlies, hun samenspel en overlegvaardigheden. Daarnaast maakt het gelukkig.” Uit eigen ervaring weet hij dat kinderen uit groep 8 significant beter scoren met het doen van een oefening als ze matig intensief bewegen dan wanneer ze zitten. In Groningen bleek uit het onderzoek Fit en Vaardig dat bewegende kinderen beter leren. “Op school zitten kinderen 80% van de tijd, terwijl ze van nature een korte spanningsboog en veel energie hebben. Bewegen vinden ze leuk en het zorgt ervoor dat ze hun energie kwijt kunnen. Bewegen is een middel om je leerdoelen te bereiken.”

Ook bewegen buiten de gymles is heel belangrijk

“Goede motorische vaardigheden zijn de basis om met plezier te bewegen, waardoor de kans groter wordt dat je een leven lang blijft bewegen” zegt Amika Singh, onderzoeker Bewegen en Leren bij het VU medisch centrum in Amsterdam. “De basis voor motorische vaardigheden wordt gelegd bij het vak Lichamelijke Opvoeding. Maar ook bewegen buiten de gymles, zoals tikkertje doen of even rekken en strekken om je aandacht te verzetten, is heel belangrijk.” Amika vertelt dat regelmatig bewegen gezond is: het verkleint het risico op coronaire hartziekten, diabetes, beroerte en verschillende soorten kanker. Het heeft ook een gunstig effect op de mentale gezondheid. “Onderzoek laat zien dat als je tijd voor vakken als taal en wiskunde vervangt door sport, kinderen niet minder presteren op school. In de laatste jaren bleek uit onderzoek dat meer bewegen niet alleen ‘niet schadelijk’ is voor schoolprestaties, maar zelfs positieve effecten kan hebben. Maar pas als we meer weten, kunnen we concrete adviezen aan scholen geven betreffende op welke manier, hoe vaak, hoe intensief en wanneer ze bewegen of beweegtussendoortjes kunnen inzetten om kinderen optimaal te laten functioneren op school.”

Beweegtips van de experts voor scholen en ouders

Amika Singh, VU medisch centrum:

  • Haal niet alleen een uitgevallen les taal in, doe dat ook met een uitgevallen les Lichamelijke Opvoeding
  • Stimuleer kinderen ook tijdens het speelkwartier om intensief te bewegen
  • Breng je kind met de fiets naar school en laat de auto staan
  • Een (deel van een les) rekenen of taal vervangen door een les bewegen kan geen kwaad voor de cognitieve prestaties en is ook nog eens gezond

Joris te Molder, Marnix Academie:

  • Wat wil je als school bereiken met bewegen? aak een specifieke sportvisie en straal dat uit. Dat begint al bij de inrichting van je schoolplein en bij het aangaan van allianties met sportbso’s
  • Op scholen in achterstandswijken zou je de buurtsportcoach en vakleerkrachten kunnen betrekken bij het maken en uitvoeren van je sportbeleid

Niels Holleboom, Meester Niels beweegt:

Kinderen over de Koningsspelen

Fabian van de St. Dominicus (Utrecht) uit groep 5 is helemaal tevreden over de Koningsspelen. “Je doet sport en spelletjes tegelijk. Dat is eigenlijk supercool!” Hij vindt sporten en bewegen belangrijk, ook op school: “Een school is om te leren, maar ook om plezier te maken en niet alleen op een saaie stoel te zitten.” Hij zit zelf op hockey en is daar supergoed in.

Tewo van de St. Dominicus (Utrecht) uit groep 5 houdt van wedstrijden en samenspelen: “Het is supergezellig dat alle kinderen van de hele school meedoen!”. Hij zit op voetbal en houdt van sporten, omdat hij daarna ‘lekker warm’ is en een voldaan gevoel heeft.

Uma en Benjamin uit groep 7 van de St. Dominicus (Utrecht) zien het liefst Koningsspelen met een groot aanbod van verschillende sporten of een spelletjestoernooi met een competitie-element erin. “Het is leuk als je ook iets kan winnen!” Ze zitten beiden op floorball en zijn best fanatiek.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.