Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Kinderyoga: even in de relax stand!

Artikel

Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen kunnen een jachtig bestaan leiden. Naast de vele dingen die ‘moeten’ zoals school, huiswerk, muziekles en verplichtingen op sportgebied zijn er ook nog de vele verleidingen van tv, internet en contacten via social media. Kinderyoga biedt een tegenwicht aan dat drukke leventje. Het is een manier om te leren omgaan met de hectiek van de dag en om op adem te komen.

Natanja van den Brink is moeder van Bodil (10) en Tara (5) en is initiatiefnemer van Yoga Bloemendaal. Natanja: ‘Yoga is goed voor lichaam en geest. Dat is inmiddels wel bewezen. Ook voor kinderen is het fijn om via yoga even tot rust te komen. Als baby word je geboren met een rustige adem. Hoe ouder je wordt, hoe meer die natuurlijke ademhaling vertroebelt door alle invloeden van buitenaf. In de les leren ze alle ademgebieden te gebruiken waarvan de buikadem het meest ontspant. Het type kind dat op mijn lessen komt verschilt. Sommige zijn van nature rustig, andere zijn heel druk. Ik vind het mooi dat ze allemaal zo verschillend zijn. Ze leren rekening met elkaar houden en het geeft ze even een uurtje rust in een wereld die van alle kanten op ze af komt.’

Zintuigen prikkelen

‘In mijn lessen wordt er bewogen op muziek, worden de zintuigen geprikkeld, geluisterd naar verhalen en visualisaties, gemediteerd en daarna getekend. Er worden ook spellen gedaan, en juist het feit dat er dan geen competitie is vinden kinderen vaak heel fijn. Het gaat dan even helemaal om het spel en niemand is beter dan de ander. Spelenderwijs leer ik ze de basishoudingen van yoga. Het omgaan met emoties, wederzijds vertrouwen en sterker in jezelf staan zijn dingen die ze op die manier leren.

Massage

‘Ook massage hoort bij yoga. Het zorgt niet alleen voor fysiek contact, waar vaak in de dagelijkse praktijk bijna geen aandacht meer voor is, maar ook dat je even helemaal met niks anders bezig bent dan met elkaar. Mijn oudste vindt het leuk om af en toe met een les mee te doen. De jongste vraagt er niet om. Ze vraag wel iedere avond om een massage! Toch zoekt ze me soms in huis op als ik een yoga oefening doe. Ze vindt het heerlijk om dan rustig naast me te gaan zitten en wat te tekenen. Ook de mantra’s die ik vanwege een examen laatst moest chanten deed ze uit volle borst mee.’

Yoga kan behalve in lesverband ook heel goed thuis. Voor Alles Over Sport bedacht Natanja een paar simpele thuis-oefeningen.

Adem oefening

Stel je voor dat je voor een brandende kaars staat. Adem in door de neus en adem uit door de mond. Krachtig, alsof je een kaars uitblaast, met een lange FFFFFFFF, terwijl je je buik intrekt. Maak de uitademing langer dan de inademing. Deze oefening maakt de adem rustig en zorgt voor de adem waar je als baby mee geboren wordt. De rustige adem in de buik die ontstaat ontspant als vanzelf je hele lichaam en daarmee je denken. Deze oefening kun je heel goed samen met je kind doen.

Hoog oplopende emoties? Ga staan als een boom

Ga stevig op twee voeten staan. Je voeten zijn geworteld, stevig geaard. Verplaats je gewicht naar één voet en maak je lang vanuit die voet omhoog richting je kruin. Als een boom richt je je op. Je handen zijn de takken, beweeg deze boven je hoofd en verstil. Sta stevig als een boom; een van de basishoudingen van de yoga. Leid je kind af door hem of haar, of samen, in ‘de boom’ te komen staan. Lach ook samen omdat je zo je best doet. Laat je best doen los. Oefenen is belangrijker dan het eindresultaat. Na deze oefening kan er ruimte zijn voor een gesprek wanneer de emoties bekoeld zijn.

Massage oefening met een kerstthema

Laat je kind zich voorstellen dat het een kerstboom is. Door verschillende ballen in de boom te hangen ontstaan er verschillende massagebewegingen. Slingers hang je op door met twee vingers een slingerende beweging te maken. En door je vingers te laten wandelen, gaan de lichtjes branden. Hang gekleurde ballen op in de boom en geef elke kleur een andere beweging. De witte ballen hang je op door met je vingertoppen zachtjes over de rug van je kind te gaan. De handen vlak en stevig plaatsen zijn de zwarte ballen en door met je duimen cirkels te maken hang je de roze ballen op. Hang figuurtjes in de boom: teken sterren en kerstboompjes. Maak er een spelletje van en vraag je kind wat er nog meer in de kerstboom hangt. Als laatste; bedank elkaar voor de massage!

Bron

Natanja volgde de opleiding Saswitha en is aangesloten bij de Nederlandse orde van Beroepscoaches en de Vereniging Yogadocenten Nederland. Via www.yoga-bloemendaal.nl kun je zien wat voor lessen, cursussen en workshops er op het centrum gegeven worden.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.