Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Kinderfysiotherapeute Sifra Roosjen: een blessurevrij seizoen

Artikel

De scholen zijn gestart en het sportseizoen is weer begonnen. De meeste kinderen hebben staan popelen om de sportvelden en zalen te betreden. Als kinderfysiotherapeut vind ik het natuurlijk fijn als kinderen met plezier sporten. Maar aan het begin van zo’n nieuw seizoen houd ik mijn hart wel een beetje vast.

Het gebeurt vaak dat kinderen in de vakantieweken weinig aan lichamelijke inspanning hebben gedaan en dan meteen volop moeten trainen. Het is dan niet raar dat ze dan al zo vroeg in het seizoen blessures oplopen.

Wat ik in de praktijk veel tegenkom zijn overbelastingsklachten aan achilles- en kniepezen. Dit soort klachten zie je vaak bij kinderen in de groei die daarnaast ook regelmatig sporten. Ook worden er regelmatig kindjes aangemeld met klachten aan liezen of hamstrings door instabiliteit in de lage rug/bekken, als gevolg van hard groeien of hypermobiliteit.

Het belang van een rustige opbouw

Op de sportclubs waar ik wel eens rondloop probeer ik coaches en trainers te overtuigen van een rustige opbouw. Maar dat is niet altijd makkelijk. Sportverenigingen starten vaak overenthousiast met trainen om hun pupillen zo snel mogelijk klaar te stomen voor de (voor)competities. De coaches willen de beste resultaten behalen en de kinderen vinden het vaak fijn om veel te trainen en het kampioenschap aan het eind van het seizoen is de droom!

Dan is het jammer als een blessure roet in het eten gooit. Sportblessures zijn vervelend en in sommige gevallen onoverkomelijk, maar toch wil ik nu het sportseizoen weer begonnen is een paar tips geven voor een blessurevrij seizoen.

Zorg voor goede schoenen! Controleer regelmatig bij groeiende kinderen of alles goed past en nog niet versleten is. Probeer niet te bezuinigen op sportschoenen en pas op met het overnemen van al gedragen exemplaren. Dan volgt nu het allerbelangrijkste: zorg dat kinderen hun schoenen ook fatsoenlijk aantrekken. Ik denk dat de helft van de kinderen bij mij in de praktijk met blessures aan voet of enkel hun veters niet, of niet goed strikt! Een kleine moeite die een hoop ellende kan voorkomen.

En ook erg belangrijk: zorg dat de kinderen voor en na de training voldoende eten en drinken. Dit helpt het lijf met herstellen tijdens en na gedane arbeid.

Is er op de sportclub van je kind voldoende aandacht voor een goede warming up? Op heel veel verenigingen wordt het belang van een goede warming up ondergewaardeerd. Leg dit als ouders neer bij de trainers en probeer hier meer aandacht en tijd voor te creëren. Nodig desnoods een deskundige op de sportvereniging uit die hier bijvoorbeeld een informatieavond over kan geven.

Mocht je zoon of dochter toch geblesseerd raken, wacht niet te lang en laat je door een arts of (kinder)fysiotherapeut adviseren wat je het beste kunt doen om je kind zo snel mogelijk weer met veel plezier te kunnen laten sporten!

Foto: kelley Mari

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.