Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Kinder fysiotherapeut Sifra: sport mag, maar moet niet

Artikel

Bij veel sportclubs kunnen kinderen vanaf een jaar of vijf terecht. Het ene kind zal daar echt aan toe zijn, maar het andere het heeft al druk genoeg.

Sport mag, maar moet niet. Vanaf een leeftijd van vijf jaar mogen kinderen ‘echt’ gaan sporten. Met de nadruk op mogen! Niks moet! Heb je het idee dat jouw kleuter naar school gaan en een eventuele buitenschoolse opvang al zwaar genoeg vindt, wacht dan gewoon lekker nog even. Maar bruist jouw kleine van de energie? Dan is dit een leuke leeftijd om met het echte werk te beginnen.

Ligt de sportkeuze van jouw kind nog niet voor de hand? Probeer dan goed naar het persoontje te kijken. Is het een echte teamplayer of komt jouw kanjer individueel pas echt tot bloei? Soms kan een teamsport kinderen juist stimuleren in de sociale ontwikkeling, maar dit geldt echt niet voor alle karaktertjes! Heeft jouw kind vanaf z’n geboorte nog nooit interesse in een bal getoond, dan is er een kans dat voetballen hem niet heel erg gelukkig gaat maken. Kijk dan bijvoorbeeld eens naar een sport waar geen ballen aan te pas komen.

Niet allemaal topsportertjes

Het aller-, allerbelangrijkste wanneer kinderen beginnen met sporten, is dat ze er plezier in hebben! En dat plezier heeft voor een heel groot deel te maken met hun eigen succesbeleving die ze hebben tijdens het sporten. Het hoeven echt niet allemaal topsportertjes te worden, maar het is een feit dat elk kind ‘groeit’ wanneer iets lukt! En dat kunnen al de kleinste dingen zijn.

‘Proeven’ aan een sport

Tegenwoordig zijn er steeds meer instanties, zoals bijvoorbeeld de Nationale Sportpas, waarmee kinderen allerlei soorten sporten kunnen uitproberen. Op deze manier kunnen ze vrijblijvend ‘proeven’ aan de verschillende sporten en kijken of er een sport is die ze het plezier van hun eigen succesbeleving geeft.

Vier keer maximum

Er vanuit gaande dat kinderen tot deze leeftijd zelf al veel ervaring hebben opgedaan met rennen, springen, klimmen en klauteren, hoef je het sporten niet echt ‘op te bouwen’. Dit gaat spelenderwijs. Waar je als ouder wel voor moet waken is je kind niet te overbelasten.

Sommige kinderen vinden alles leuk en voor je het weet wordt er iedere dag gesport. Nu is dat op een leeftijd van vijf à zes jaar vaak fysiek nog niet heel erg, maar zodra ze groeispurtjes gaan maken, in combinatie met dat vele sporten, liggen de overbelastingsklachten aan pezen en spieren al snel op de loer. Zorg dus vooral bij deze ‘stuiterballetjes’ dat ze af en toe ook nog eens rust houden. Echte ‘regels’ zijn hier niet voor, maar zelf vind ik vier sportmomenten (trainingen en een eventuele wedstrijd) in de week echt het maximum!

Foto: OKK Ridderkerk

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.