Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Interventies die bewegen op de werkplek stimuleren

Interventies

Er bestaan verschillende interventies om bewegen op de werkplek te stimuleren om zo de negatieve gezondheidsgevolgen van zitten te verminderen. Twee interventies die hun waarde hebben bewezen; It’s my life en de COACH-methode.

Interventie: It’s my life

It’s my life wordt aangeprezen als “het slimme alternatief voor de sportschool” dat “mensen helpt mensen op een leuke manier dagelijks meer te bewegen”. De interventie richt zich op het veranderen van beweeggedrag van deelnemers, waardoor elke dag dertig minuten bewegen stap voor stap deel van hun leven wordt. Het gaat om matig intensieve beweging zoals de Nederlandse Norm Gezond Bewegen adviseert. Daaronder vallen lichamelijke activiteiten waarbij de hartslag iets omhoog gaat en praten iets moeilijker gaat, zoals: traplopen, wandelen, fietsen, tuinieren of huishoudelijke taken doen. Interventie-eigenaar René Sielhorst: “Ìt’s my life is gericht op het ontwikkelen en inpassen van een gezond beweegpatroon in het dagelijks leven van deelnemers, zonder dat ze intensief hoeven te gaan sporten.

Hen moet je verleiden tot het zetten van kleine stapjes richting een actiever leven. Beloon het feit dat ze hiermee aan de slag willen gaan in plaats van alleen het belonen van een behaald eindresultaat. Daar probeert It’s my life bij te helpen.”

It’s my life bestaat uit:

  • Een beweegmeter. Deze registreert het aantal stappen dat iemand zet, de afgelegde afstand, de totale beweegtijd en het aantal verbruikte calorieën;
  • Een portal met informatie, tips en adviezen;
  • Desgewenst een persoonlijke coach als het niet lukt om de leefstijlveranderingen zelfstandig door te voeren.

Interventie: COACH-methode

De Coach methode richt zich op gedragsverandering van mensen die niet of nauwelijks gemotiveerd zijn om te bewegen en ook niet van sport houden. De methode bevordert wandelen, fietsen en traplopen, zodat beweging dagelijkse routine wordt. Een Coachproject duurt twaalf maanden en deelnemers leren leefstijlactiviteiten in te bouwen in hun dagelijkse leven.

Dit programma heeft een stappenteller die wordt gecombineerd met een monitoringsysteem. Een speciaal getrainde coach die gesprekken voert met de deelnemer stimuleert het doen van lichamelijke activiteiten. De methode leidt tot:

  • Toename van de lichamelijke activiteit met 38 procent;
  • Toename van fysieke fitheid (kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen);
  • Afname van bloeddruk en vetpercentage.
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.