Sluiten

Hyperhydratie verbetert 90 minuten fietstest niet

Artikel

Geplaatst op 5 december 2013

Geplaatst op 5 december 2013

Het drinken van 2l water voorafgaand aan een fietstest van 90 minuten heeft geen effect op de prestatie. Dit blijkt uit een studie uitgevoerd door bewegingswetenschappers uit Groot-Brittannië en Australië.

Atleten verliezen tijdens inspanning vocht. Bij langdurige of zeer intensieve inspanning in een warme omgeving kan een te groot vochtverlies leiden tot een slechtere prestatie. Veel atleten proberen een te groot vochtverlies tegen te gaan door voorafgaand aan en tijdens de inspanning veel te drinken. Hillman en collega’s onderzochten of het innemen van extra veel vocht (hyperhydratie) voor het begin van de inspanning een positief effect had op de prestatie. Ook wilden zij weten of hyperhydratie een effect zou hebben op de beschadigingen die cellen ondergaan als de lichaamstemperatuur door inspanning (in de hitte) stijgt.

Hyperhydratie

De deelnemers aan het onderzoek waren zeven getrainde wielrenners en triatleten van gemiddeld 28 jaar. Zij trainden ongeveer vijftien uur per week, waarin zij gemiddeld 370 kilometer fietsten. In een klimaatkamer (35°C, luchtvochtigheid 40%) deden zij een fietstest van negentig minuten in drie condities: 1) twee liter water met glycerol voor het begin van de test, 2) twee liter water met aspartaam voor het begin van de test en 3) zonder extra water voor het begin van de test (controle). In de conditie met glycerol namen zij één keer 1,2 gram glycerol per kilogram lichaamsgewicht in. Voor de ‘gewone’ hyperhydratieconditie kregen zij het water met aspartaam (een zoetstof) te drinken. In de controleconditie dronken zij geen extra water voor het begin van de test. In alle drie de condities mochten zij tijdens de inspanning zo veel water drinken als zij wilden en moesten ze proberen zo veel mogelijk kilometers af te leggen tijdens de test.

Geen effecten op de prestatie

Uit de resultaten blijkt dat er geen verschil was in prestatie tussen de drie condities. Ook vonden de onderzoekers geen verschillen in hartfrequentie, lichaamstemperatuur, subjectieve vermoeidheid en warmte-ervaring van de atleten. De stress van de lichaamscellen nam in alle gevallen door de inspanning in de hitte toe. De onderzoekers vonden meer aanwijzingen van beschadigde cellen na de controleconditie dan na de hyperhydratiecondities.

Conclusie

Het is voor de prestatie van wielrenners niet nodig om extra veel vocht in te nemen voorafgaand aan de inspanning, als zij tijdens het sporten kunnen drinken. Goed gehydreerd beginnen en vervolgens drinken als ze dorst hebben is voldoende voor een tijdrit van negentig minuten. Het innemen van glycerol bij hyperhydratie is volgens de resultaten van deze studie niet nuttig. De vraag is waarom de auteurs hyperhydratie met glycerol hebben getest, want glycerol staat op de lijst met verboden middelen.

Hillman AR, Turner MC, Peart DJ, Bray JW, Taylor L, McNaughton LR, Siegler JC (2013) A comparison of hyperhydration versus ad libitum fluid intake strategies on measures of oxidative stress, thermoregulation, and performance. Res. Sports Med., 21:305-17
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.