Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Huisarts Jeanine over vitamine D en weerstand

Blog

Een verstopte neus, oorpijn, keelpijn, buikgriep…typische winterkwalen bij kinderen waarmee de agenda dezer dagen goed gevuld wordt. Helpt extra vitamine D voor meer weerstand?

In mijn spreekkamer is een gezin van Somalische komaf neergestreken. Dit keer gaat het om Asad van 9 jaar en zijn zusje Dalaayo, 7 jaar. Volgens moeder zijn ze deze winter alwéér om de haverklap verkouden, dat was vorig jaar ook al zo.

Hun gehoest houdt het hele gezin wakker, dus misschien kunnen ze allebei een antibioticakuur krijgen. Terwijl ik mijn stethoscoop pak om hun longen te beluisteren, informeer ik bij ouders hoeveel Asad en Dalaayo eigenlijk buiten komen op een dag.

‘Nou, de laatste maanden eigenlijk niet echt, we wonen twee hoog op een flat en hebben alleen een klein balkonnetje.’ Moeder vult aan: ‘We hebben ze een spelcomputer gegeven, dan zijn ze tenminste even rustig.’

Als ik naar de kinderen kijk, zie ik weliswaar getinte maar voor hun doen waarschijnlijk bleke snoetjes. De mogelijkheid van een vitamine D-tekort flitst door mijn hoofd.

Niet alleen vanwege hun getinte huidskleur en het vele binnen zitten, maar ook omdat er tegenwoordig steeds vaker wordt gedacht dat een vitamine D-tekort invloed heeft op de weerstand.

Buiten spelen en Vitamine D

Baanbrekende onderzoeksresultaten over de relatie tussen vitamine D en de weerstand zijn er nog niet, maar ik besluit desondanks om het hele gezin te adviseren om extra vitamine D in te gaan nemen.

Ik leg uit dat een getinte of donkere huid minder (snel) vitamine D aanmaakt uit zonlicht. Verder raad ik aan om de kinderen lekker buiten te laten spelen, óók in de wintermaanden. Dus: iedere dag gedurende 15 tot 30 minuten tussen 11.00 en 15.00 uur.

Sterkere spieren

Vitamine D is dé vitamine voor gezonde en sterke botten. We hebben het nodig om calcium op te nemen uit eten en in te bouwen in de botten. Vitamine D is ook belangrijk voor de spieren.

Vitamine D wordt voor een groot deel aangemaakt in de huid, onder invloed van zonlicht. Daarnaast zit het van nature vooral in vette vis en wordt het toegevoegd aan margarine en halvarine en bak- en braadproducten.

Gezonde voeding

De basis voor de vitamine- en mineraalvoorziening bij kinderen is een gezonde voeding. Omdat kinderen tot 4 jaar niet in staat zijn om via de huid voldoende vitamine D op te nemen en ook niet voldoende uit voeding halen, hebben zij extra aanvulling nodig. Het advies is om hen dagelijks 10 microgram extra vitamine D te geven, te verkrijgen bij drogist of apotheek.

Kinderen in de leeftijd van 4-13 jaar hebben dagelijks 2,5-5 microgram vitamine D nodig. Dit geldt overigens voor kinderen met een lichte huidskleur die dagelijks ten minste 15 minuten buiten zijn met in elk geval de handen en het gezicht onbedekt.

Tot slot, voor vitamine D geldt niet: baat het niet dan schaadt het niet, dus: houd je aan de dosering op de verpakking en geef niet teveel, er is momenteel ook discussie gaande over overdosering van vitamines.

En moeders, wees zelf ook alert op je vitamine D-inname!

Doe de check voor jou en je kind op www.voedingscentrum.nl

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.