Sluiten

Hop, op de pedalen! En zonder kleerscheuren weer terug

Artikel

Geplaatst op 29 juni 2018

Het aantal wielrenblessures kan behoorlijk omlaag. Met deze 4 handige tips lukt het.

Zo hou je wielrenners veilig op het zadel

Van oudsher is wielrennen vooral een mannensport, maar tegenwoordig ontdekken ook steeds meer vrouwen hoe heerlijk het kan zijn om op je racefiets te springen en tijdens een sprintje alles te geven. Een mooie sport, waar het Nederlandse landschap prima geschikt voor is. Maar vergis je niet: als een wielrenner op de Spoedeisende Hulp belandt, is het vaak zo ernstig dat hij of zij meteen wordt opgenomen. De meeste blessures zijn te voorkomen. Daarom hebben we hier de beste tips voor je op een rij gezet.

Serieuze schade

Je denkt er niet liever niet aan, maar als het misgaat kan je serieuze schade oplopen. Het hoofd is kwetsbaar en als wielrenners op de Spoedeisende Hulp terecht komen, gaat het vaak om hersen- of schedelletsel. Maar ook de onderrug kan in de knel komen, bijvoorbeeld na een val op het bekken. Kijk voordat we doorgaan met de tips eerst eens wat er in het lichaam gebeurt als je een blessure oploopt aan je lage rug.

Tip 1: draag een goede helm

De helm… bij wielerwedstrijden en toertochten is hij eigenlijk altijd verplicht. Maar veel wielrenners rijden daarbuiten nog zonder helm. Of je nou een wedstrijd rijdt, een rondje voor de lol, of aan het trainen bent, draag altijd een helm. Dit zijn de kenmerken van een goede helm:

  • Hij voldoet aan de norm EN 1078.
  • Hij mag niet knellen, maar ook niet te groot zijn.
  • Hij heeft een vlakke achterkant, geen puntvorm.

Weten hoe je de beste helm voor jou vindt? Check de koop- en gebruikstips voor wielerhelmen.

Tip 2: kies de juiste schoenen en kleding

Als je goede wielerkleding en -schoenen draagt, zit dat niet alleen lekkerder tijdens het rijden. Ze maken ook de kans op blessures kleiner. Ontdek hoe je wielrenschoenen en wielerkleding kiest.

Tip 3: doe spierversterkende oefeningen

Los van het trainen voor wedstrijden, cyclo’s of andere persoonlijke doelen, helpen spierversterkende oefeningen om de kans op blessures aanzienlijk te verkleinen. Bij wielrennen gaat het vooral om:

Tip 4: doe een warming-up & cooling-down

Voordat je aan de eigenlijke training begint, maak je je spieren klaar voor actie met een goede warming-up. Het kost maar 15 à 20 minuten en je houdt er een groot deel van de blessures mee buiten de deur. Aan het eind van de training pak je nog een kwartier voor je cooling-down, om te zorgen dat je geen spierpijn krijgt. De focus ligt daarbij op kuiten, bovenbenen, billen en rug.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.