Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Hoeveel uur mag jouw jonge kind sporten?

Artikel

Je kind is gek van sporten, maar kan het ook te veel worden? Hoeveel uur mag jouw jonge kind sporten? Een paar zaken om over na te denken.

Sporten is hartstikke goed voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Eigenlijk net zo belangrijk als slapen, eten en knuffelen. Hoe jonger je je kind laat sporten hoe beter. Maar hoe zorg je er als ouder voor dat het ook gezond blijft? Zeker als je kind meerdere sporten doet kan het zijn dat het wel 10 uur in een weekend op het sportveld staat. Moet je dat als ouder allemaal maar goed vinden?

Je kind als topsporter

Op steeds jongere leeftijd nemen kinderen deel aan topsportprogramma’s. Over het algemeen wordt dat door de nationale sportbonden goed bewaakt en geven zij richtlijnen over hoe een trainingsweek er voor deze jonge topsporters uit moet zien. Bij de clubs wordt daar niet altijd rekening mee gehouden en worden deze talenten voor meerdere wedstrijden per weekend gevraagd. Ook kan het zijn dat je kind meerdere sporten beoefent en bij alle sporten aardig wat uurtjes actief is. Kortom, de weekenden staan geheel in het teken van de sport. Ook voor jou als ouder!

Variatie in sport

Kinderen mogen over het algemeen net zo veel sporten als volwassenen. Bij kinderen van 6 tot 14 jaar is het wel belangrijk dat zij veel variatie krijgen in bewegen en niet te veel dezelfde trainingsarbeid krijgen. Dit juist om de spierspanning, stabiliteit en rompbalans te verbeteren. Maar dat is per sport verschillend. Hierdoor is het niet mogelijk om in zijn algemeenheid aan te geven hoeveel uur er veilig gesport kan worden. Voor de één is dat maximaal 5 uur per week en voor de ander 15 uur.

Lekker buiten spelen

Het aller belangrijkste is natuurlijk wel dat er evenwicht is in het leven van je kind. Is je kind vrolijk als het gaat sporten? Gaat het goed op school en heeft het ook nog tijd om lekker buiten te spelen met vriendjes?

Waar moet je als ouder op letten?

Tussen hun 6de en 14de jaar maken kinderen de meeste groeispurts en groeien kost veel energie. Bij kinderen die te veel sporten, kunnen er overbelastingsklachten ontstaan zoals minder energie, meer op de bank hangen, minder eetlust, overdag slapen, prikkelbaarder, meer stoten/botsen, toename stijfheid of pijntjes na de training/wedstrijd.

Treden deze klachten te vaak op? Doe er dan zeker wat mee. Bespreek het met je kind en vraag hoe het zich er zelf bij voelt. Trek aan de bel bij de trainer, fysiotherapeut of huisarts. Het is sowieso goed om om de paar jaar een sportkeuring te laten doen.

Wat kun je doen om overbelasting te voorkomen?

Een goede nachtrust is het aller belangrijkste om te herstellen. Probeer daarnaast met je kind en de trainers tot een uitgebalanceerd en gevarieerd programma te komen. Daar gaat wel even wat tijd in zitten, maar het kan het plezier en de gezondheid van je kind vergroten. Hierbij zijn de volgende aandachtspunten van belang:

  • het doel van de sporter, is je kind wedstrijd- of topsporter?
  • de leeftijd; een kind van acht wil natuurlijk ook nog heel graag buitenspelen, een ouder kind heeft weer te maken met huiswerk en eventuele andere clubjes;
  • groeisnelheid, als je in één jaar tien centimeter groeit verandert er super veel in een kinderlichaam. Dat kan zeker gevolgen hebben voor de stabiliteit in het lichaam, oefeningen die het kind eerst moeiteloos kon uitvoeren leveren nu klachten op;
  • gewicht, bij zowel over- als ondergewicht is gezonde en voldoende voeding van belang. Vaak is er wel een diëtiste bij de club of de sportbond betrokken die kan adviseren. Gezonde voeding geeft meer energie!
  • trainingsbelasting en -frequentie.

Luisteren

Hoeveel uur jouw kind op de fiets, in het water of op het veld kan doorbrengen is dus afhankelijk van ontzettend veel factoren. Bij mijn eigen kinderen merkte ik het snel als ze nét dat ene stapje teveel probeerden te zetten. Moeite met ’s ochtends uit bed komen, veel minder of juist veel meer eten, slechte cijfers op school en vaker een slecht humeur kunnen allemaal tekenen zijn dat ze een beetje gas terug moeten nemen. Kortom: let op de aandachtspunten en luister naar je gevoel, daar heeft jouw kind voor de rest van zijn/haar leven wat aan!

Met dank aan Roy Schaaij, kinderfysiotherapeut bij Tamminga/Medicort Fysiotherapie, een praktijk waar zeer veel (top)sporters begeleid en behandeld worden.

Lees meer

Foto: Alec Couros

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.