Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Hoe houd je hockey veilig? De beste tips om blessures te voorkomen.

Artikel

Geplaatst op 2 mei 2018

Ieder weekend staan honderdduizenden mensen op het hockeyveld. Wat kunnen ze doen om blessurevrij te sporten?

120.000 blessures per jaar

Heb jij als coach trainer, fysiotherapeut of bijvoorbeeld sportarts met hockeyers te maken? Dan weet je dat het vooral knieën en enkels zijn waar de klappen vallen. En soms vliegt er een bal of stick in het gezicht, waardoor je ook wel hoofdletsel ziet. Zo’n 280.000 volwassenen en kinderen staan ieder weekend op het veld. In totaal ontstaan daarbij ongeveer 120.000 hockeyblessures per jaar. Met een beetje hulp van jou krijgen we dat cijfer omlaag. Dit zijn de zes beste tips die je hockeyers kunt geven.

1. Luister naar je lichaam

Veel sporters gaan te lang door als hun lichaam aangeeft dat er iets moet veranderen. Vertel ze hoe belangrijk het is om die signalen serieus te nemen. Vaak is een onbenullig pijntje of andere kleine klacht een teken van overbelasting. Als je daar niets mee doet, ontstaat er vaak een blessure. En dan ben je een stuk verder van huis.

2. Kies de juiste schoenen

De allerbeste hockeyschoen? Helaas, die bestaat niet. Iedere voet is anders en ieder speler heeft zijn eigen wensen. Fabrikanten spelen daar handig op in met een breed scala aan hockeyschoenen. Hoe vind je daar je weg in? In grote lijnen gaat het erom dat deze vier punten in orde zijn:

  • Stabiliteit en steun
  • Schokdemping
  • Bescherming en grip
  • Draagcomfort

Klaar voor de details? Bekijk dan waar een hockeyspeler op moet letten bij het kiezen van de juiste hockeyschoen.

3. Draag geschikte kleding

Bij hockeywedstrijden is er meestal een clubtenue. Maar bij de training mag een speler vaak zelf de kleding kiezen. Adviseer je spelers dan om vooral te kiezen voor bewegingsvrijheid en comfort. De kleding mag niet schuren, knellen, te zwaar of zweterig zijn. En wat hockeykousen betreft, vinden veel spelers het fijn om een zacht voetbed van badstof in de sok te hebben. Check dit handige overzicht voor het kopen, dragen en onderhouden van hockeykleding.

4. Zorg voor goede beschermingsmiddelen

De bal is hard en de stick ook. Daarom is persoonlijke bescherming essentieel als een hockeyer het veld op gaat. Keepers spelen in een speciale uitrusting, de andere spelers moeten vooral hun gebit, schenen en handen beschermen. Dit hebben ze nodig:

  • Scheenbeschermers (voor het onderbeen en het bovenste deel van de enkel)
  • Gebitsbescherming (standaard of op maat gemaakt, beschermt tanden, tong en lippen)
  • Handbescherming (ongeveer 30% van de hockeyblessures op de Spoedeisende Hulp was een blessure aan de hand of vingers)

Voor keepers gaat het natuurlijk nog een stuk verder. Een volledige keepersuitrusting bestaat uit:

  • ‘Legguards’ met klompen
  • Handschoenen
  • Tok
  • Bodyprotector
  • Helm met halsbeschermer
  • Keepersbroek
  • Elleboogbeschermers
  • Bovenarmbeschermers
  • Schouderbeschermers

Bekijk deze handige en gedetailleerde tips voor het kiezen van persoonlijke beschermingsmiddelen die goed bij de speler passen.

5. Kies een passende hockeystick

Met de juiste stick heb je minder kans op blessures. Een hockeyer kan daarbij letten op zaken als stroefheid, dikte, materiaal, gewicht en lengte. Bekijk deze handige en gedetailleerde tips voor het kiezen van een geschikte hockeystick.

6. Train je spieren

Lekker hockeyen, zonder blessures: welke speler wil dat nou niet? Speciaal voor hockeyers zijn de volgende oefeningen goed om te doen. Je versterkt er je spieren mee, verbetert je techniek én je werkt aan conditie, kracht en balans.

  • Core stability-oefeningen
  • Balansoefeningen
  • Spierversterkende oefeningen
  • Weefselspecifieke oefeningen
  • Hockeyspecifieke oefeningen
  • Dynamisch rekken

Verwijs de hockeyer in ieder geval naar deze uitgebreide verzameling video’s met oefeningen.

7. Warm up & cool down

Misschien wel net zo belangrijk als de training zelf: goed opwarmen en afkoelen. Met de juiste warming-up is het lichaam klaar voor actie en lever je betere prestaties. Voor hockeyers gaat het dan om rustig warmlopen, een aantal dynamische rekoefeningen zonder stick of bal, dan wat hockeyspeficieke oefeningen en tot slot even inslaan. Aan het eind van de training voorkom je spierpijn met een goede cooling-down. Op de site van VeiligheidNL ontdek je hoe de ideale warming-up en cooling-down voor hockeyers eruitzien.

Blessurevideo

Hij raakt vaak geblesseerd bij een hockeywedstrijd of -training: de hamstring. Laat de hockeyer dit blessurefilmpje zien, zodat hij weet wat er dan in het lichaam gebeurt.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.