Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Hoe gezond is een e-bike?

Artikel

Is een e-bike goed voor uw gezondheid omdat u langer blijft fietsen met ondersteuning? Of juist niet, omdat u zelf minder hard trapt en minder intensief beweegt?

Een e-bike is een elektrische fiets met trapondersteuning. Was deze fiets eerst vooral populair bij ouderen en mensen met een beperking, nu kopen ook vele anderen deze fiets en gebruiken hem voor woon-werkverkeer, voor langere afstanden en voor hun plezier natuurlijk.

Fietsen Loont

Uit een studie van onderzoeksinstituut TNO blijkt dat de fitheid en gezondheid van mensen die hun auto vervangen door een e-bike voor woon-werkverkeer, wel degelijk toeneemt. TNO testte dit met Fietsen Loont: een 1-jarig project waarbij langdurig gebruik van de elektrische fiets in het woon-werkverkeer werd beloond. De deelnemers woonden minimaal 5 km van hun werk af, de gemiddelde leeftijd was 49 jaar en deze groep reed normaal gesproken met de auto naar het werk. Wat bleek:

  • Het autogebruik nam af: de deelnemers maakten intensief gebruik van hun e-bike.
  • Aan het begin van het project voldeed 47% aan de Beweegnorm, gedurende de proef werd dat 93%.

Is fietsen op een e-bike wel goed voor mijn gezondheid?

Als alternatief voor de auto is de elektrische fiets dus gezonder. Maar het klopt: op een gewone fiets beweegt u intensiever en verbrandt u meer vetten en energie dan op een e-bike. Maar vergist u zich niet: veel mensen die anders de gewone fiets laten staan, omdat ze medische klachten hebben, beperkt zijn of die de afstand die ze moeten fietsen simpelweg te lang vinden voor hun gewone fiets, nemen nu (vaker) hun e-bike. Ze bewegen meer dan ze zouden doen zonder dit nieuwe type fiets. Ze fietsen langere afstanden dan ze deden met hun gewone fiets. U kunt natuurlijk altijd uw mate van ondersteuning kiezen: hoe lager de ondersteuning, hoe meer u zichzelf inspant.

Een e-bike ontlast mensen die pijn hebben van hun knie- en heupgewrichten; zij blijven zo dus langer in beweging en dat is beter voor hun gezondheid. Hartpatiënten gebruiken vaak elektrische fietsen in hun trainingsprogramma, omdat zij zich veiliger voelen dan op een gewone fiets, omdat er minder hartactiviteit is tijdens het fietsen.

Weetjes

  • In China verkopen ze de meeste e-bikes. Binnen de Europese Unie zijn Nederland en Duitsland de grootste markten. Nederland telt 1 miljoen bezitters.
  • De prijs van een nieuwe elektrische fiets varieert behoorlijk: van zo’n €800 tot €3.000.
  • Er bestaat ook een speed pedelec, dat is een e-bike die tot 45 km per uur kan. Deze fiets is onderwerp van discussie: de minister wil per 1 januari 2017 de speed pedelec aanmerken als bromfiets. Dan zou u met deze fiets op de meeste wegen binnen de bebouwde kom voortaan op de rijbaan moeten rijden én een aangepaste helm moeten dragen. Gemeenten zullen bovendien de gevoeligheid van de detectielussen voor een verkeerslicht op de rijbaan moeten aanpassen. Veel detectielussen staan zo afgesteld dat ze kleinere hoeveelheden metaal niet als voertuig herkennen.

I want to ride my bicycle / I want to ride my e-bike

Kortom: als gewoon fietsen door afstand of beperkingen geen (comfortabele) mogelijkheid meer is, stapt u dan gerust op uw elektrische fiets. Veel e-bikers fietsen weer ongestoord, pijnloos en met evenveel plezier als op een gewone fiets. Zij fietsen dan wel met ondersteuning, maar ze fietsen vaak langere afstanden en gebruiken hun fiets vaker, waardoor ze toch aan de Beweegnorm voldoen. En laten we eerlijk zijn: liever met ondersteuning toch door kunnen blijven fietsen, dan thuis je gewone fiets zien verroesten.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.