Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Hoe gezond is een e-bike?

Artikel

Is een e-bike goed voor je gezondheid omdat je vaak langere stukken kan fietsen? Of juist niet, omdat je zelf minder hard trapt en minder intensief beweegt?

Een e-bike is een elektrische fiets met trapondersteuning. E-bikes waren eerst vooral populair bij ouderen en mensen met een beperking, maar nu kopen ook vele anderen deze fiets en gebruiken hem voor woon-werkverkeer, voor langere afstanden en voor hun plezier natuurlijk.

Fietsen Loont

Goed nieuws: uit een studie van onderzoeksinstituut TNO blijkt dat de fitheid en gezondheid van mensen die hun auto vervangen door een e-bike voor woon-werkverkeer, wel degelijk toeneemt. TNO testte dit met Fietsen Loont: een 1-jarig project waarbij langdurig gebruik van de elektrische fiets in het woon-werkverkeer werd beloond. De deelnemers woonden minimaal 5 km van hun werk af, de gemiddelde leeftijd was 49 jaar en deze groep reed normaal gesproken met de auto naar het werk. Wat bleek:

  • Het autogebruik nam af: de deelnemers maakten intensief gebruik van hun e-bike.
  • Aan het begin van het project voldeed 47% aan de Beweegnorm, gedurende de proef werd dat 93%.

Is fietsen op een e-bike wel goed voor mijn gezondheid?

Als alternatief voor de auto is de elektrische fiets dus zeker gezonder. Maar inderdaad: op een gewone fiets beweeg je intensiever en verbrand je meer energie dan op een e-bike.

Maar: veel mensen die anders de gewone fiets laten staan, omdat ze medische klachten hebben, beperkt zijn of die de afstand die ze moeten fietsen simpelweg te lang vinden voor hun gewone fiets, nemen nu (vaker) hun e-bike. Ze bewegen meer dan ze zouden doen zonder dit nieuwe type fiets. Ze fietsen langere afstanden dan ze deden met hun gewone fiets. Bovendien kan je de mate van elektrische ondersteuning kiezen: hoe lager de ondersteuning, hoe meer je jezelf inspant.

Een e-bike ontlast ook mensen die pijn hebben van hun knie- en heupgewrichten; zij blijven zo dus langer in beweging en dat is beter voor hun gezondheid. Hartpatiënten gebruiken vaak elektrische fietsen in hun trainingsprogramma: zij voelen zich hierop veiliger dan op een gewone fiets, omdat er minder hartactiviteit is tijdens het fietsen.

Weetjes

  • In China verkopen ze de meeste e-bikes. Binnen de Europese Unie zijn Nederland en Duitsland de grootste markten. Nederland telt 1 miljoen bezitters.
  • De prijs van een nieuwe elektrische fiets varieert behoorlijk: van zo’n €800 tot €3.000.
  • Er bestaat ook een speed pedelec, dat is een e-bike die tot 45 km per uur kan. Sinds 1 juli 2017 moeten deze fietsen een bromfietskentekenplaat hebben en zich dus ook houden aan de regels voor bromfietsen. Dit betekent onder andere dat je een helm moet dragen en binnen de bebouwde kom op de rijbaan moet rijden.

I want to ride my bicycle / I want to ride my e-bike

Kortom: als gewoon fietsen door afstand of beperkingen geen (comfortabele) mogelijkheid is, pak dan gerust je e-bike. Voor wie de elektrische fiets kiest omdat normaal fietsen fysiek niet meer gaat: veel e-bikers fietsen weer ongestoord, pijnloos en met evenveel plezier als op een gewone fiets. Je fietst dan wel met ondersteuning, maar je fietst vaak ook langere afstanden en gebruikt je fiets vaker, waardoor je toch aan de Beweegnorm voldoet. En laten we eerlijk zijn: liever met ondersteuning toch kunnen fietsen, dan thuis je gewone fiets zien verroesten!

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.