Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Het bestaat wellicht: supplementen tegen peesblessures

Artikel

Geplaatst op 3 maart 2017

Geplaatst op 3 maart 2017

Uit nieuw onderzoek blijkt dat sporters die vitamine C en gelatine nuttigen, sterker peesweefsel krijgen. Door deze simpele aanpak kunnen sporters wellicht peesblessures voorkomen.

Het is pas voor het eerst op deze manier uitgezocht en het gaat hier voor een deel om een laboratoriumstudie. De adviezen zijn daarom nog niet vastomlijnd. Toch zijn de resultaten hoopgevend.

De studie toont namelijk duidelijk aan dat wie extra gelatine en vitamine C inneemt, meer bouwstoffen voor zijn pezen kan aanmaken. De bouwstof waar het hier over gaat, heet collageen en maakt spierpezen sterker.

Sporten kan leiden tot beschadigd peesweefsel, omdat tijdens een intensieve trainingsperiode het lichaam de aanmaak van collageen niet meer kan bijbenen. De peesschade is niet meer te herstellen met vervelende peesblessures tot gevolg. Zo zijn er legio hardlopers met achillespeesklachten en bestaan er allerhande middeltjes waarvan beweerd wordt dat ze kniepeesklachten van volleyballers kunnen tegengaan. De belangrijkste vraag is echter hoe deze blessures te voorkomen zijn. Een sterkere pees is wellicht een oplossing en gelatine nuttigen helpt daar bij.

Gelatine en vitamine C zijn goedkoop en makkelijk te verkrijgen. Zo zit gelatine bijvoorbeeld in snoep, maar is het ook in poedervorm te koop, en vitamine C zit in veel soorten fruit.

Nu blijkt dus dat je op een goedkope, eenvoudige manier wellicht peesblessures kan voorkomen. Een goede reden om het eens in de sportpraktijk uit te proberen, ook al gaat het hier om onderzoeksresultaten en –methoden die nog in de kinderschoenen staan. Schadelijk is het sowieso niet.

Een stevige dosis

Neem vooral niet te weinig gelatine in. Uit het onderzoek blijkt dat een sporter een koolhydraatrijke drank moet drinken met 15 gram gelatine en 48 milligram vitamine C toegevoegd. Deze hoeveelheid vitamine C zit bijvoorbeeld in een sinaasappel.

Sporters die deze hoeveelheden nuttigden maakten in hun pezen anderhalf keer zoveel collageen aan als wanneer zij deze bijzondere cocktail niet dronken, een placebo kregen of minder gelatine in hun cocktail stopten. Dit bleek nadat zij hun pezen hadden belast door meermalen per dag touwtje te springen en steeds een uur voordat ze touwtje sprongen hun cocktail dronken.

Of vitamine C en een relatief grote hoeveelheid gelatine peesblessures voorkomen is niet met zekerheid te zeggen. Dat ze pezen sterker maken lijkt vooralsnog zeer aannemelijk en daarmee is het advies om het eens uit te proberen.

Shaw G, Lee-Barthel A, Ross ML, Wang B, Baar K (2017) Vitamin C-enriched gelatin supplementation before intermittent activity augments collagen synthesis. Am. J. Clin. Nutr., In Press DOI: 10.3945/ajcn.116.138594.
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.